ࡱ> %'"#$M bjbj=="WW lf`< \M;;;KKKKKKKN PK;@;;;KA;sLA;A;A;;\KA;;KA;A;>nIK| Ao5 1 J KL0MJ pQ1;pQKA;Salesinsk provincie Praha Kobylisk nm. 1 182 00 Praha 8 Tel. 02/83029228 e-mail: pastor@sdb.cz Setkn o pastoraci mlde~e Fryatk 8. - 10.4. 2002 Tma: KYeseansk vra a prce smlde~ Pondl, 8.4. 12.00 Obd 14.00  17.30 KYeseansk pYstup vsociln prci a jeho skal Jan Do kal  Vyaa sociln pedagogick a teologick akola JABOK Ve eYe 19.30 Spole n posezen (informace ze salesinskch stYedisek) ter, 9. 4. 8.00 Mae sv. 8.30 Sndan 9.00 - 12.00 Prce smlde~ jako  evangeliza n prostor Michal Kaplnek  delegt pro pastoraci mlde~e 12.00 Obd 16.00  18.30 Vra vprci smlde~ David Novk  vedouc odboru mlde~e crkve bratrsk 18.30 Ve eYe StYeda, 10.4. 8.00 Mae sv. 8.30 Sndan 9.00  11.00 Dala postup pYi vytvYen vchovn pastora nch projekto Michal Kaplnek  delegt pro pastoraci mlde~e 11.00 Zvre n hodnocen 12.00 Obd Prce smlde~ jako  evangeliza n prostor P. Michal Kaplnek: Salesinsk provincie Praha - Odbor pastorace mlde~e 1. Plnn evangeliza nho posln pYi sociln a vchovn prci vsekularizovanm svt Vchovn prce znamen beze sporu tak pYedvn hodnot. Pokud jsou pedagogov kYesean, pYej si zprostYedkovat svm posobenm hodnoty evangelia. Zejmna vtom pYpad, ~e tato motivace je spojena scelo~ivotnm ~ivotnm programem (jako napY. u Yeholnko salesino), bv posoben tchto pedagogo oby ejn spojeno spYesvd ivm svdectvm a obtavost tchto kYeseano. Na druh stran se tito kYesean mus stle intenzivnji konfrontovat svoji pYedstavu o vlastnm posln stm, co od nich praxe o ekv. Zjednoduaen by se dal problm formulovat takto: za svoje posln pova~uj evangelizaci, ale pYitom se vka~dodenn praxi setkvaj vtainou smladmi lidmi, kteY alespoH na prvn pohled nejev ~dn zjem o nbo~enstv, nato~ o kYeseanskou tradici, morln normy a ~ivotn zsady. Hned na za tku pova~uji za dole~it pYipomenout, ~e pojem evangelizace chpu vairam slova smyslu, to znamen tak, jak o evangelizaci mluv pape~ Pavel VI. vEvangelii nuntiandi, l. 19, vnm~ pova~uje za evangelizaci nejen aYen radostn zvsti slovem, ale tak sil o to,  aby se silou evangelia zmnila kritria hodnocen & a ~ivotn modely lidstva, kter jsou vrozporu sBo~m slovem a sjeho plnem spsy . Proto jsem pYesvd en, ~e do evangeliza nho programu crkve (crkv, kongregac, Ydo) patY vchova mladch lid khodnotm evangelia, i vtom pYpad, ~e se pYitom pYmo o Bohu nemluv. Mo~eme tedy aplikovat zsadu, kter je vaeobecn uznvan vsalesinskm prostYed:  vychovvme evangelizac a evangelizujeme vchovou . 2. Zmna vpojet posln crkve vdruh polovin 20. stolet Chpat nov kol crkve vdneanm svt umo~nil II. vatiknsk koncil (1962-1965), jeho~ clem bylo znovu propojit evangelium slidskou existenc, vru s ~ivotem, crkev se svtem, pravovrnost (orthodoxii) se sprvnm ~ivotnm stylem (orthoprax). Dalo by se Yci, ~e koncil doplnil dosavadn doktrinln chpn pastorace o rozmr slu~by (diakonie). Doraz se pYesunul zpravdy na lsku. To souvis snovm chpnm crkve. Crkev chpe sama sebe jako  svtost neboli znamen a nstroj vnitYnho spojen sBohem a jednoty celho lidstva (LG 1). Na koncilu se prosadilo, aby  zkuaenost kYeseansk ~ivotn pravdy mla ur itou pYednost pYed znalost pravdy jako abstraktnho a formlnho vdn . zk chpn pastorace jako~to hodegetiky (liturgie, kzn, duchovn sprva) bylo nahrazeno novou dimenz  dimenz slu~by: pastorace je vaeobecn spasiteln slu~ba crkve. Dalam velmi vznamnm rysem pokoncilnho chpn pastorace je jej zamYen na osobu  na jednotlivho (mladho) lovka. Je to pastorace zamYen na vytvYen identity. Sna~ se pomoci pYi vvoji lovka, aby byl schopen vzt ~ivot do svch rukou. Pomoc voblasti vytvYen vlastn osobnosti je charakteristickou odpovd crkve na proces individualizace. VNmecku se za aly tyto myalenky koncilu brzy aplikovat i na prci smlde~. Do diskuse se zapojilo mnoho teologo. Ztehdeja diskuse m zaujal postoj YezeHskho pastoralisty Konrada Baumgartnera, kter se pokusil takto formulovat, co je specificky crkevn na prci smlde~. PYitom kladl doraz na motivaci:  To, co je rozhodujcm zposobem kYeseansk & nen ~dn pYvaek kvchovnm vdobytkom vaeobecn prce smlde~. Spae je to njak perspektiva & motivace, kter zahrnuje vaechny innosti.  Tato motivace ovaem nezostv bez vlivu na cle crkevn prce smlde~. Jejm kolem je  uschopnn a vchova mladch lid ke svobod vduchu evangelia, v etn toho, ~e dosledkem mo~e bt i rozhodnut proti kYeseanstv . Uveden myalenky vyplvajc zu en koncilu a zreflexe spole enskho vvoje se daj shrnout do pti zsad: kol crkve dnes spo v pYedevam vnesobeck podpoYe osobnostnho rostu mladch lid. Crkev mus na proces individualizace odpovdt tm, ~e vytvoY dtem a mladm lidem ~ivotn prostor. }ivotn styl naa spole nosti vede crkev ktomu, aby si uvdomila svoje prorock posln. Pastora n p i mus crkev vnovat pYedevam tm, kteY jsou ve spole nosti znevhodnni. Crkevn pastorace mus vpluralitn spole nosti vytvoYit nov formy nbo~ensk socializace a vsadit na osobn osvojen si vry. 3. Pojem  evangelizace podle Evangelii nuntiandi Myalenky nazna en vdokumentech koncilu rozvinul apoatolsk list pape~e Pavla VI. Evangelii nuntiandi zr. 1975. Pavel VI. se vnm sna~ zostat vrn jak poselstv evangelia, tak situaci dneanho lovka. Tento dokument odpovd ekleziologii koncilu, a tedy i dnean dob. Martin Lechner komentuje tento list slovy:  Vzor jednn pYedlo~en vEvangelii nuntiandi se nesm v~dnm pYpad chpat jako njak katechetick metoda. A koliv m zvstovn slovem, jakokrygmatu, kzn a katecheze, velk vznam, je to pYece jen jeden aspekt mnohavrstevn a dynamick skute nosti evangelizace (srov. EN 17). Jsou vn navzjem protkny iny i slova, spole enstv, svtosti a posln. PYitom se mus zvstovn evangelia dt pYedevam skrze svdectv: skrze svdectv vrohodnho ~ivota, svdectv beze slov. To pak probouz neodbytn otzky a  je ji~ samo o sob tichm, ale pYesto velmi silnm a posobivm hlsnm radostn zvsti (EN 21). DYve nebo pozdji mus sice ktomu pYistoupit slovo, proto~e neexistuje ~dn opravdov evangelizace, pokud  se pYi n nehls i jmno, u en, ~ivot, zaslben, krlovstv a tajemstv Je~ae zNazareta, Bo~ho Syna (EN 22). Ale zvis pYedevam na souhlasu srdce, zda evangelizace zposob vjednotlivm lovku takov nov postoj k~ivotu, kter evangelium otvr. Ale ti, kdo se nechaj uchvtit a promnit evangeliem, vstoup do spole enstv kYeseano, pYijmou znamen novho ~ivota (srov. EN 23) a sami se pYiprav na to, aby se tak oni podleli na dlu evangelizace. Evangelizace se nm tak ukazuje jako  slo~it proces smnoha roznmi slo~kami, jako jsou napY. obroda lidstva, vydvn svdectv, zjevn hlsn evangelia, jeho vnitYn pYijet vsrdci, vstup do obce vYcch, pYijmn svtost a apoatolsk iniciativa. & Tyto slo~ky & se doplHuj a vzjemn se obohacuj. Je tYeba je chpat vjejich celkov spojitosti. (EN 24)  SamozYejm prvnm pYedpokladem khlsn evangelia je, aby crkev sama sebe evangelizovala. Pro evangelizaci maj zkladn vznam spole enstv, kter jsou evangelizovna a sama evangelizuj. Pro ns je vznamn jeat ur it odraz tzv. teologie osvobozen, kter se vapoatolskm listu Evangelii nuntiandi objevuje. Pape~ pYedstavuje evangelium jako celkov osvobozen lovka. Proto se vevangelizaci nesm vidt jenom duchovn zle~itost crkve, kter se omezuje na soukromou a nbo~enskou oblast. Evangelizace se chpe jako celkov osvobozen skrze evangelium. To znamen, ~e osvobozen zahrnuje jak hospodYskou, sociln nebo kulturn dimenzi, tak i nbo~ensk rozmr lovka, jeho  otevYen se pro Absolutno, kter je Boh . Ztohoto dovodu se mus crkev, kter evangelizuje, soustYedit na asn problmy lid stejn jako na otzky onoho svta. To se nemo~e stt, pokud budou pokusy omezit jej posln jen na nbo~enskou oblast. 4. Pastora n jednn vprci s mlde~ Na hlavn myalenky Evangelii nuntiandi navazuje Lechnerova koncepce pastora nho jednn vpastoraci mlde~e:  Pastorace mlde~e je evangeliza n jednn crkve smladmi, pro mlad a skrze mlad lidi. Jejm clem je, aby mlad lid objevili ~ivotn mo~nosti, kter nabz evangelium a pYivlastnili si je, a tak naali svoji osobn identitu, poznali svoje povoln stt se novm lidem Bo~m a svm dlem pYispt ktomu, aby se sou asn crkev stala znamenm a nstrojem kultury ~ivota.  Jednm zcharakteristickch znako takto chpan pastorace mlde~e je prv jej zamYen  do aYky ( Option fr alle ). Takov pastorace m airoce formulovan cle, zamYen nejen na nbo~enskou oblast, ale na celho lovka ve vaech rozmrech jeho byt (v hospodYskm, politickm, socilnm, kulturnm i nbo~enskm rozmru). Prioritou takov pastorace je tedy nesobeck slu~ba mladm lidem pYi jejich lidskm zrn. Dalam clem je vytvoYen kultury zalo~en na sdlen a spoluvytvYen spole enstv. A tYetm clem je podpora postoje mru, spravedlnosti a zachovn stvoYen (ekologie). Tyto cle jsou vsouladu jak se zkladnmi touhami lovka, tak i stYemi zkladnmi formulacemi ~idovskokYeseansk tradice  vzkYaen tla, Bo~ krlovstv a nov zem a nov nebe. Vznamn a dlouholet generln pYedstaven jezuito P. Pedro Aruppe ktomu napsal:  Tich svdectv slu~by (diakonie) m prvo mt svoje vsadn msto, proto~e se jedn o pYednostn moment ~ivotn praxe samotnho Je~ae, a tak mo~e slou~it tak jako kritrium kYeseanskho ~ivota. Evangeliza n pastorace ukazuje tedy svoj profil nikoliv pYedevam a jenom vnbo~enskch, tj. liturgickch a katechetickch innostech, ale vuskute Hovn touhy mladch lid po autentickm ~ivot, po solidarit sutla ovanmi, po obtavm nasazen ~ivota a po anga~ovanosti vcelosvtovm mYtku.  5. Touha po  n em jinm jako  latentn religiozita ? Hlavnm tmatem tohoto pojednn nen ovaem evangelizace jako takov, nbr~ pokus odpovdt na otzku, kter vychz zpraxe naaich stYedisek mlde~e, toti~: Jak oslovit mlad lidi nbo~enskmi tmaty vrmci volno asovch aktivit? Moj pokus o odpov je postaven na tYech tezch, kter jsou podkladem pro dala vahy, pYpadn pro praktick nvrhy: Njak forma religiozity patY podstatn klidskmu byt. Proto i dnean mlad lid hledaj nco jako  svoje nbo~enstv , kter jim umo~n pYekro it hranice sebe sama, svch ka~dodennch zkuaenost, a tak se dotknout toho, co mo~eme obecn nazvat  transcendentno . PYitom si mnoho z nich mysl, ~e kYeseanstv jim nemo~e poskytnout ani adekvtn odpov na jejich ~ivotn otzky a ani nemo~e uspokojit jejich spirituln potYeby. Mlad lid mohou pYijmout kYeseanstv za  svoje nbo~enstv teprve tehdy, kdy~ se pYesvd , ~e odpovd jejich touze po transcendentnu a nabz jim uspokojivou odpov na otzku po smyslu ~ivota. Vmnoha zjmovch oblastech mlde~e mo~eme nalzt prvky, kter poukazuj na skryt hluba rozmr jejich ~ivotnho hledn. Paradoxn se to tk oblast, kter maj na prvn pohled stradi n chpanm kYeseanstvm jen pramlo spole nho. PYesto se mi podaYilo vrmci studia tohoto tmatu najt sty n body ~ivotnho stylu mladch lid anbo~enstv, a to nejen vtouze po tajemnu a posvtnu, ale i vtch nejrozaYenjach volno asovch aktivitch jako je hudba, setkvn spartou, spYtelem nebo spYtelkyn, zbava, sport, hra. Vsledek vah nad tmito  sty nmi body mo~eme shrnout asi takto: Touhu lid po tajemnu a po jin realit ne~ je  ae vaednho ~ivota nemusme chpat jenom jako padek morlky a smyslu pro spole ensk hodnoty, ale mo~eme ji chpat jako projev hledn tch hodnot, kter nabz evangelium, a to i tehdy, kdy~ se to projevuje zposobem, kter nemo~eme v~dy pln akceptovat (tk zreality do zbavy, alkoholu, drog atd.). 6. Priority vprci smlde~ jako odpov na touhu mladch lid po  jinm svt Pokud se ptme na to, jak tento zvr zu~itkovat vpraxi, jde vlastn o to, jak vytvoYit prostYed, kde se  transcendentn touhy mladch lid mohou stt tmatem rozhovoru, a m pYispt ktomu, aby mohli pro~t, ~e kYeseansk vra odpovd jejich touze po transcendentnu a ~e jim nabz uspokojivou odpov na otzku po smyslu ~ivota. Vzhledem ktomu, ~e mlad lid si vol nej astji ty volno asov aktivity, kter jim umo~Huj pro~t bu osobn intenzivn z~itek anebo z~itek spole enstv, familiarity, domova, bezpe , prtelstv a lsky, zd se, ~e naae prce smlde~ mo~e pYispt kvnmavosti mladch lid khodnotm evangelia, pokud budeme sledovat pYednostn nsledujc cle: vytvYen pozitivn atmosfry ve skupin vznik hlubach pYtelstv a partnerskch vztaho mo~nost silnch a integrujcch z~itko mo~nost osobnch rozhovoro (i sdosplmi) setkn sosobnm svdectvm vYcch kYeseano Nkter volno asov nabdky pYmo smYuj k  nastartovn vae uvedench proceso. Krom u ns dostate n populrnch programo z~itkov pedagogiky mo~eme pou~t zejmna nabdky hudebnch programo, spole nch oslav,  taho atp., ale tak nabdky individulnch rozhovoro, vah, meditac a modliteb. Chci se nyn pozastavit u tchto typo nabdky a uva~ovat svmi o tom, jak mohou pYispt kvnmavosti mladch lid ke kYeseanskm hodnotm. 7. Forma n vliv nkterch forem volno asovch aktivit 7. 1. Z~itek Sosobn zkuaenost, sinterakc ve skupin a sreflex pro~itch z~itko pracuje tzv. pedagogika z~itku, kter se do eskho prostYed dostala pYedevam zsluhou Lipnick akoly. Nechci nyn popisovat metodu a zkuaenosti ztouto formou prce. To pYenechm odbornkom spraktickmi zkuaenostmi vtomto oboru. Na tomto mst se chci uva~ovat jen nad nktermi zkladnm prvky z~itkov pedagogiky ve vztahu kproblematice spirituality. Jist nen pYehnan tvrdit, ~e pedagogika z~itku odpovd specifickm zposobem na nkter zkladn potYeby osobnostnho zrn. Pokud toti~ za zkladn metodick prvky tto pedagogiky pova~ujeme vytvoYen vyhrann situace, konfrontaci spYrodou, vztah kvlastnmu tlu a solidaritu, mo~eme konstatovat, ~e tyto prvky pYesn odpovdaj nkterm potYebm lidskho rostu, kter nejsou vcivilizovanm svt dostate n uspokojeny. Stejn jako zvldnut vyhrann situace odpovd potYeb napt a uvolnn, tak i konfrontace spYrodou a svlastnmi fyzickmi silami odpovd zvaen potYeb sou asnho lovka vnmat vlastn tlo, a z~itek solidarity odpovd zase touze lovka po zakotven ve spole enstv. Vzhledem ktomu, ~e se jedn o obecn platn potYeby sou asnho lovka, domnvm se, ~e zkladn elementy charakteristick pro pedagogiku z~itku mo~eme mt na mysli pYi sestavovn programo i tam, kde se ned metoda z~itkov pedagogiky pln uplatnit. Mo~eme pYedpokldat, ~e prakticky ka~d zkuaenost, kter se lovka existenciln dotkne, mo~e vst kuva~ovn nad smyslem vc a udlost, a tedy v posledku i kuva~ovn o Bohu. U~ vr. 1968 popsal Klemens Tilmann myalenkov postup, kter mo~e vst od celkem banlnho uvdomn sebe sama a~ khlubok meditaci: zkuaenost stm, ~e jsem  nesen ,  darovn ,  vyzvn ,  veden apod. vedou kotzce: kdo m vede, nese, daruje nebo vyzv? PYi tchto vahch si t~ko vysta me sabstraktnmi obraty jako napY. vede m intuice, dr~ m skupina apod. Na rozdl od banlnho z~itku, nad kter uvdl jako pYklad Tilmann (sedm na ~idli a uva~uji, ~e ~idle nese jenom moje tla, ale ne moji osobu), za~ije mlad lovk ve vyhrann situaci nco jako  dotek posvtna . Nebezpe , kter se pYekon dky vzjemn pomoci a solidarit (napY. jiatn pYi lezen po skalch), zanechv vduai mladho lovka ur itou stopu a vede samo kzamyalen a d se na nm dl stavt. Nro n program m tak preventivn funkci  pln zamstnv astnky, tak~e u~ nemaj potYebu vyvjet njak aktivity mimo. Proto jsou projekty z~itkov pedagogiky vhodn i pro mlad lidi se socilnmiproblmy. Realizace programu toti~ vy~aduje i od nich nezbytn zapojen. 7.2. Hudba Je vaeobecn znmo, ~e hudba mo~e mnoha zposoby oslovovat nitro mladho lovka a napomhat jeho vnmavosti vo i  posvtnu . Tuto vnmavost hudba podporuje jednak tm, ~e u poslucha o (pYp. aktro) probouz pocit atst, vytr~en nebo dokonce extze, ale tak tm, ~e obsahuje sdlen vyjdYen vtextech psn a vpostojch, knim~ se tvorci, interpreti nebo poslucha i hls. Pokud uva~ujeme o postojch rockovch hudebnko a poslucha o a o obsahu psn, mo~eme mluvit o tzv. mtech, kter se v~ou na rockovou hudbu. Rolf Siedler rozliauje tyYi mty:  Mtus lsky Mtus jednoty lidstva Mtus o konci svta Mtus o univerzlnm poznn Tyto mty jsou sty n ale sou asn i tYec plochy mezi rockem a nbo~enstvm. Vaechny vsob skrvaj nkter myalenky, kter jsou vlastn i kYeseanstv, ale pYitom jsou leckdy spojeny sprojevy, kter odporuj kYeseansk tradici. NapYklad rockov mtus lsky souvis sradiklnm odmtnutm tabu, kter se tkaj sexuality. Rockov mtus lsky je mo~n zhlediska kYeseanstv pochopit a zhodnotit jenom tehdy, kdy~ mme na mysli rozn pozice, kter se na tomto poli stYetvaj: biblick chpn sexuality, crkevn u en o man~elstv, maeck praxe instituce man~elstv vdruh polovin 20. stolet a nevzanost generace aedestch let jako reakce na tuto praxi. Pokud mme na mysli vaechny uveden souvislosti, nemo~eme odmtn morlnch zsad crkve vtto oblasti vnmat jako odmtn velkch idelo lsky a rodiny. Jednalo se spae o reakci na spole enskou realitu, kter neodpovd velkm idelom, kter stara generace hlasit proklamovala. Na konci aedestch let se zdlo, jakoby se mohl tento rozpor vyYeait zruaenm tabu a liberalizac sexulnho ~ivota. Proto se dostaly do rockov hudby projevy dosud tabuizovan, z sti potla en, ale pYitom ve skute nosti intenzivn pro~van sexuln touhy. Nakonec se ukzalo, ~e liberalizace sexuality a zruaen tabu problm nevyYeailo, naopak je mo~n vdalach rockovch generacch sledovat obhroublost, sexismus, bezohlednost a poni~ovn ~en atp. Naproti tomu napY. vosob Madonny vidme ~enskou formu sexuln liberalizace. Jako dala reakce se vyskytly rockov kapely, kter propaguj smazn rozdlo mezi pohlavmi (Prince). Nesmme ovaem zapomenout, ~e se rockov mtus lsky nevy erpv jenom vsexuln fantazii. VyjadYuje tak jin rozmry lsky, jak to vyjadYuje jedna trnctilet dvka, nadaen pro techno:  PYina lsku a mr  je to vlastn klidn pYtelsk muzika, kter m vyzaYovat lsku. Ka~d pomh ka~dmu, ka~d se mo~e druhho zeptat, jestli se mo~e napt zjeho flaaky& .  Mtus lsky je ovaem jen ur itou formou jinho mtu, mtu jednoty lidstva, kter byl formovn ~ivotn filozofi Hippies. Jejich idelem byla beztYdn spole nost, kreativita, upYmnost, spontaneita, prostota, idividualita, svoboda a lska. Tento pocit jednoty a sounle~itosti je dosud velmi vyhledvn na rockovch koncertech. Zde vldne radikln jin atmosfra ne~ na koncertech v~n nebo stara populrn hudby. Zatmco tradi n pojet koncertu po t sbarirou, kter dl divky od hudebnko, pYi rockovm koncertu bariry padaj a  vaichni jsou jedno . Jde o to, aby se lidi rozhbali, aby takYka dchali spolu sinterprety. Kdy~ se to podaY, je dobr atmosfra. Oba tyto mty maj mnoho spole nch prvko skYeseanstvm. Ne nadarmo byli Hippies srovnvni sprvnmi kYeseany. V~dye tak Je~a asto pYekra oval pravidla dan spole enskou konvenc, aby se pYibl~il tm, kdo byli na okraji. Tak pro Je~ae znamenala lska vc ne~ zkazy a pYedpisy. Tak on byl zastncem radikln rovnosti lid. Ale pYitom nepopral autoritu, ani bo~ ani lidskou. Dalam mtem rockov hudby je mtus o konci svta. Je vsledkem vnmavosti rockovch hudebnko knedostatkom soudob spole nosti. Radikln Ye eno: spole nost nemo~e zostat takov, jak je. Jinak je sn konec. Mo~n by bylo dobYe se zamyslet nad tm, zda prv kYeseanstv ve sv radikln prorock podob nehls tot~. Na rozdl od rockov vize konce svta nabz kYeseanstv vizi novho za tku  nadji. Dala mtus  o univerzlnm poznn  odr~ touhu lovka prolomit hranice lidskho poznn a nalzt novou dimenzi ~ivota. Ktomu smYuje hudba, kter se sna~ dostat lovka do neoby ejnho duaevnho stavu, bohu~el nkdy i za pomoci drog. Zde se jedn nesporn o touhu po transcendetnu, ale vdeformovan podob: lid chtj za~t nco nevaednho, tajemnho, duchovnho, zkrtka jinho  ale tady a hned. Jedn se o jaksi druh magie: lovk chce vlastnmi silami pYekro it hranice vaednosti; a ktomu slou~ mimo jin i nbo~ensk symboly. Zatmco vkYeseanstv pYichz Boh zachrnit lovka, vrockov hudb jsou bohov vyvolvni, podobn jako vprimitivnch nbo~enstvch. Hudba a tanec jsou ur itm ritulem, kter m slou~it kproniknut do jinho svta. Jak je vidt, vaechny tyto mty obsahuj prvky blzk kYeseanstv a sou asn prvky zcela cizorod nebo pYmo akodliv. Pro pedagogiku volnho asu zde vyvstv pro budoucnost nov kol: vzt na vdom, chpat a pYijmat konkrtn souvislosti mezi ~ivotnm pYbhem a nzory mladho lovka a mezi hudbou, kterou poslouch. O tchto souvislostech se mo~eme smladmi lidmi bavit. Takov rozhovor o hudb (o koncert, o skladb, o kapele) nen zpravidla ani odbornm rozborem skladby ani njakou psychologickou reflex. Spae se sna~me - na zklad toho, co nm mlad sami o svch dojmech a z~itcch zhudebn produkce Yeknou - podpoYit pYi plnovn a poYdn koncerto a diskotk ty obsahov prvky, kter pro ns kYeseany pYedstavuj dole~itou hodnotu (napY. sounle~itost, solidarita, odpor knsil, radost, nadaen). Jestli~e se nm tYeba astnci diskotky svY, ~e se ctili dobYe, vpohod, je to pro ns jako vedouc pobdka ktomu, abychom i pro pYat podpoYili prv ty prvky, kter pYisply kpohodov atmosfYe; to znamen, dt nvatvnkom mo~nost za~t podobnou atmosfru i pYi jin pYle~itosti. Nkdy se mlad lid pYmo rozpovdaj o tom, co pYi koncert pro~ili. To nm dv pYle~itost ukzat zjem o to, co pro~vaj, a nensiln je vst kuva~ovn nad hudbou i nad tm, jak na n posob. Mo~eme jim pYitom pomoci vyslovit jejich pocity, pojmenovat hodnoty, kter jsou pro n dole~it, pYpadn i kriticky hodnotit to, co se jim lb. Podpora hudby vnaaich stYediscch neznamen tedy jen vstYcn krok vo i potYebm mladch lid, ale tak pomoc pYi budovn vztaho ve skupin a podpora vnmavosti pro hodnoty, kter nemohou slova vyjdYit. 7.3. Oslava, svtek, akce Slavit znamen vdom vybo it zvaednho ~ivota. DYve bylo toto vybo en v~dy spojeno snjakou slavnostn pYle~itost. Slavily se svtky crkevnho roku a rozn vro   osobn i veYejn. Vposlednm stolet se ktmto tradi nm svtkom pYiYadily tak svtky sportovn, kulturn a obchodn (vstavy). Toto spojen oslavy snjakm datem nebo vznamnou udlost nen dnes u~ tak jednozna n. Mlad lid ct potYebu vybo it zkolobhu ka~dodennosti a nechtj pYitom ekat na njakou  oficiln pYle~itost. Ktomu pYispv i reklama, kter ns vychovv, ~e se  ka~d den mo~e stt svtkem , ~e si mo~eme udlat  pkn ve er nebo  dobrou pohodu vlastn kdykoliv a ~e ktomu sta  jenom odpovdajc konzum nabzenho zbo~. PYesto ne ka~d takov pYle~itost (setkn, spole n ve er vklubu nebo vhospod) neuspokoj potYebu vybo it ze vaednosti. Heiner Barz ve sv studii ze za tku devadestch let vypo tv nkolik atributo, kter mus akce mt, aby ji mlad lid pova~ovali za vydaYenou: mus se sejt sprvn lid, mus se poslouchat dobr muzika, kdobr atmosfYe patY tak njak  doping , vtainou alkohol, vhodn prostory a mo~nosti zbavy, a pokud jde tYeba o narozeniny, tak jeat drky. Domnvm se, ~e tato charakteristika mo~e bt ste n vodtkem i pro ns pYi poYdn roznch setkn mlde~e, oslav, svtko a jinch akc. PYitom musme mt na vdom, ~e tato kritria jsou velice subjektivn, a proto nen mo~n vyhovt vaem. Proto i pYprava jakkoliv akce spole n smladmi oby ejn zabere velk mno~stv asu ne~ se doshne alespoH ste n shody vdole~itch vcech. VydaYen akce dv mladm lidem mo~nost pro~t na jedn stran pocit sounle~itost, ale sou asn tak vytvYet a prohlubovat osobn vztahy. Takov akce dvaj tak nm mo~nost ukzat na osobn zjem o jednotlivce: pokud se astnme akce, kter je pro n dole~it nebo sami uspoYdme tYeba oslavu narozenin nebo dokonce pamatujeme na oslavence vlastnoru n vyrobenm pYnm nebo drkem. Takov gesta nm mohou pomoci prohloubit vzjemn vztahy. Pokud nadto zapojm sv osobn vztahy kmladm lidem do kontextu vlastnho duchovnho ~ivota, je ka~d vraz takovho vztahu svdectvm vry. Osobn jsem se pYesvd il o tom, jak na mlad lidi, kter dela dobu znm, posob tYeba jen nenpadn zmnka o tom, ~e na n ob as myslm nebo se za n modlm. Mo~n by stlo za pokus trochu obnovit tradi n chpn oslav tm, ~e budeme vnovat pozornost oslavm vrmci obecn uznvanch svtko crkevnho roku anebo naaeho zaYzen: vnoce, velikonoce, svtek dona Boska, vro  zahjen provozu, konec akolnho roku atd. Nezaakod, kdy~ se pokusme navzat na  zbytky kYeseansk tradice , a tm pYispt kzamyalen nad pravm smyslem vnoc, velikonoc nebo jinch svtko. 7.4. Bt kdispozici a naslouchat Vsou asnm pojet pedagogiky volnho asu nehraje pracovnk smlde~ roli vedoucho, ale spae pYtele, kter smladmi lidmi ~ije a sdl jejich radosti, starosti, pocity a z~itky. Jednm z jeho zkladnch kolo je veden rozhovoru. PYitom ovaem nejde vprvn Yad o prezentaci nzoro a npado dosplch, ale hlavn o pomoc mladm lidem, aby se jejich vzjemn rozhovory staly skute nm dialogem. Pokud ktomu chceme bt kompetentn, musme se u it naslouchat. Umn naslouchat vy~aduje na jedn stran rozumov pochopen toho, co mi chce moj partner sdlit, a na druh stran schopnost empatie. Naslouchn je prvn krok ktomu, abychom mohli uplatnit pYstup, vnm~ je stYedem zjmu pedagoga osoba vychovvanho, stYedem zjmu psychologa osoba klienta a stYedem zjmu knze osoba toho, kdo knmu pYichz a o ekv pomoc. Tento pYstup je mo~n prohlubovat na zklad rogersovsk psychoterapie (i vrmci roznch kurzo). Podobn jako u Rogerse, tak i v prci smlde~ nen naslouchn jenom komunika n metodou, ale i vrazem osobnho vztahu. Na zklad osobnho vztahu je mo~n vrmci rozhovoru  nakousnout tak nbo~ensk tmata:  V dobrm vztahu, kter nen zat~en strachem, mo~e lovk sdlit, jak chpe vlastn existenci, jak pro~v sm sebe. m je vztah otevYenja, tm se partneYi vrozhovoru vyjadYuj smena mrou opatrnosti a obrany, a tak mohou spolu vzjemn jednat svobodnji a bez obrannch prostYedko.  Mlad lid velmi pYesn ct, zda je jim nkdo skute n kdispozici a naslouch jim anebo zda chce kontakt snimi zneu~t kjinm elom  ae u~ komer nm nebo ideologickm. Podle Wilfrieda Ferchhoffa prv vtom spo v aance pedagogicky motivovan prce smlde~ vkonkuren nm zpolen skomer nmi nabdkami. Pedagog, kter pstuje postoj naslouchn, se nikdy nesn~ ktomu, aby jakmkoliv zposobem verboval do crkve nebo do crkevnch struktur, spolko, hnut apod. Postojem neziatnho naslouchn je pravm svdkem Bo~ vci: jde mu toti~ o konkrtnho mladho lovka, ktermu se pokoua naslouchat, a ne o po et leno njak organizace nebo po et astnko njak akce. 7.5. Modlitba a meditace Nkdy mo~n zapomnme na to, ~e i pro lovka, kter se nepo t mezi aktivn vYc, mo~e bt ast na bohoslu~bch nbo~enskm z~itkem. To nezvis pYlia ani naform slaven liturgie ani nakonkrtnm obsahu modlitby. Modlitba se pro astnky stane nbo~enskm z~itkem, pokud njak odpovd jejich ~ivotn situaci. To se tk jak tch, kteY se modlitby nebo bohoslu~by astn aktivn, tak i tch, kteY tYeba jen sleduj a naslouchaj. Vzorem modliteb, kter odpovdaj konkrtn ~ivotn situaci, jsou biblick ~almy. }almy vyjadYuj utrpen jako nsledek hYchu (} 6;32;38;51;102;130;143), ohro~en nepYteli (} 7;25 ad.), nebezpe  smrti (napY. } 30). Pokud budou podobn i naae modlitby  v etn oficilnch modliteb vkostele  odr~et naai ~ivotn situaci, bude naae modlitba autentick a pYesvd iv i pro ty, kteY ns vid a slya. Jak asto mlad lid ct potYebu sdlit Bohu sv konkrtn problmy a radosti, mo~eme poznat zmno~stv zpiso, kter najdeme vnkterch kostelch i kaplch, kter jsou pYes den otevYen a jsou tam polo~eny knihy, do nich~ mo~e ka~d napsat, co m na srdci. Podobn zkuaenosti mo~eme pozorovat pYi orienta nch dnech nebo podobnch akcch. Domnvm se, ~e by na tuto potYebu mla odpovdat i otevYen prce smlde~ a nabzet alespoH ob as mo~nost sthnout se do stran; nkam, kde je lovk sm se sebou a ten, kdo alespoH trochu vY, tak se svm Bohem. PYedpokladem ovaem je, ~e se jedn o mo~nost, kterou vyu~ije pouze ten, kdo sm chce. Existuj okam~iky, kdy se nm nabz mo~nost pozvat kmodlitb i ty, kdo se b~n nemodl. Je zajmav, ~e o tto praxi je velmi mlo slyaet, a pokud ano, tak spae vprostYed, kde se pracuje slidmi vkrizovch situacch (tulek pro bezdomovce, prce sdrogov zvislmi atp.). Sm jsem jednou pro~il ve ern modlitbu vjednom zaYzen pro bezdomovce ve Vdni, kter tehdy vedl nmeck salesin P. Lutz Hbner (Jugendhaus der Caritas). Byl jsem velmi pozitivn pYekvapen aktivn ast asi osmi obyvatel domu. Jeden znich se modlil za bo~ pomoc ve svm boji sdrogou. Pozdji jsem vidl filmov dokument ORF (v prosinci 1997) o prci sdrogov zvislmi vInnsbrucku, kteY pravideln chod na hYbitov modlit se za sv mrtv kamardy. Vhodnm prostYedkem kuvdomn si duchovnho rozmru ~ivota je meditace. PYi meditaci se jedn o jinou formu vybo en zvaednosti jako tYeba pYi rockovm koncertu nebo pYi oslav narozenin. Vzhledem ktomu, ~e mlad lid jsou tmY nepYetr~it vpohybu, vhluku a nepokoji, mo~eme po tat stm, ~e as od asu pocieuj potYebu tuto jednostrannost njak vyrovnat (napY. prochzky pYrodou, klidn odpo inek sm doma, kon ek spojen sfyzickou prac atp.). Pokud jim umo~nme, aby ob as meditovali, a tak nalezli sebe sama, nemusme se bt, ~e jsme se uchlili knjakm  vchodnm nbo~enskm praktikm. Zklidnn a meditace mo~e pomoci zvait vnmavost vo i duchovnm hodnotm, a tm otevYt mladm lidem novou cestu kvYe. Skrze vnmavost kduchovnm hodnotm se mo~e  podle mho nzoru  prolomit i sou asn tmY totln orientace na materiln svt. A to je pYedpokladem hlsn evangelia. 8. Zvr Tato vaha je pokusem upozornit na nkter formy programov nabdky (zejmna otevYen prce smlde~), kter mohou za jistch okolnost oslovit mlad lidi a odpovdt tak na jejich hledn toho fascinujcho a respekt budcho tajemstv (mysterium tremendum et fascinosum), kter utvY kontext, vnm~ na ~ivot teprve nachz svoj smysl. Chpeme-li naai prci mezi mlde~ jako slu~bu vduchu evangelia, pova~ujeme za neoddlitelnou sou st naaeho posln tak hlsn evangelia. Vme ovaem, ~e  ten nejvta poklad  poznn Krista  nemo~eme nikomu pYedat. Jedin, co mo~eme udlat, je: pYipravit Je~ai cestu do srdc mladch lid. Tento kol realizujeme tm, ~e je u me hodnotm evangelia (solidarita, upYmnost, ohled), ale tak tm, ~e je dlme vnmavja pro duchovn hodnoty, ~e jim nabzme vztahy a nebojme se mluvit snimi i o vcech nejhlubach. Uveden podnty je tYeba chpat vkontextu toho, co dlme, i toho, po em tou~me. Nic novho pod sluncem - neboli postmoderna vBbel David Novk - vedouc odboru mlde~e crkve bratrsk Posledn dobou se stle astji za n objevovat v naaem slovnku slovo postmoderna. Nkdy se jedn o mdn ~argn, nkdy o serizn pokus zachytit situaci ve kter ~ijeme. Jako kYesean se z popisovanm fenomnem musme vce i mn vyrovnvat a reflektovat ho zvlat v naa snaze nst evangelium nevYcmu svtu kolem ns. V nsledujcch Ydcch si nekladu za cl popsat postmodernu jako takovou - i kdy~ studium jejch koYeno by bylo nesmrn zajmav - jako spa pokusit se popsat ur it posun od moderny k postmodern v chpn pravdy. Nsledujc popis je ur itm vtahem z mnohem aira studie, kterou jsem na toto tma napsal, proto se tenYi mo~n nco bude zdt trochu  na vod a vytr~en z kontextu. PYiznvm, ~e tomu tak skute n je - pYedevam z uvedenho dovodu. V pohledu na postmodernu mo~eme zvolit dvoj postup. Bu na n nahl~et jako na filozofick smr se vaemi jeho specifickmi rysy, nebo k postmodern pYistupovat jako k historick epoae, kterou prv prochzme. Osobn je mi bli~a druh pYstup, a to zvlat proto, ~e lpe zapad do tohoto pojednn, kter si klade za cl alespoH ste n zmapovat dobu, ve kter ~ijeme. Mo~n trochu podobn pYelomov stav lidstva, kter lze zaznamenat v dneanm posunu smrem k postmodern lze vypozorovat v pYbhu o stavb v~e v Gen. 11. Hned v prvnm verai teme, ~e zem byla jednotn v Ye i i v inech. Tedy existovaly svornky jednoty - o kterch jsme etli v souvislosti s modernou. A tato jednotn kultura se rozhoduje na zklad svch lidskch schopnost, technologi, vpo to vystavt v~, jej~ vrchol bude sahat do nebe. Hebrejsk znn Bible Yk doslova  a jej hlava (t v~e) v nebe . Co~ lze vykldat  a jej vrchol ae slou~ jako nebe . ili ae je nm za nebe. Jdrem sil tedy nen dostat se do nebe, ale nebe i rj svmocn vytvoYit, a tak si udlat jmno. Zde vidme druh rys moderny - skrze lidsk schopnosti, bez Boha, vytvoYit rj na zemi. Jen~e Boh zabraHuje tomuto myslu sebezbo~atn. V~ nemo~e toti~ pYinst rj tm, kdo ji stav - i kdyby se dotkala nebe. Stejn tak se stalo s modernou - nepYinesla to, co lid o ekvali. Optimistick vize, oprajc se o mohutn zklady, kter jsem popisoval, zklamaly nebo byly skrze nkolik teori vyvrceny, a v~ se za n kcet. To co mlo bt zkladem pro spole n spch - jednota - se rozpad. A toto se pYesn stalo pYi pdu moderny. Svt se rozpad na Yadu fragmento. Lid si najednou nejsou schopni porozumt. Jeden z nejznmjach pYedstavitelo postmoderny Loyard tvrd, ~e modern vdn, mlo v~dy formu jednoty, a ~e tato jednota vznikala odkazem v velkm meta-vyprvnm. Novovk resp. moderna vytvoYili tYi takov meta-vyprvn - uvedl jsem vaechny tYi v kapitole  KoYeny postmoderny . Dle Loyard pae, ~e pro sou asnou situaci je charakteristick to, ~e tento svornk jednoty se rozpad. Vrtme-li se do Genesis vidme, ~e stav lid je charakterizovn prv rozpadem a z nho plynoucm zmatkem, je jedna z charakteristik postmoderny. Podobn pYbh lze nalzt ve Skutcch, kdy o Letnicch lid naplnn Duchem svatm hovoY jazyky, kterm ostatn rozum. Tam, kde lid o ekvaj na Bo~ zsah, msto aby vytvYeli akce k sebezbo~atn dv Boh jednotu a porozumn. A toto je nadj pro kYeseany ~ijc v postmodernm svt - nadj, ~e evangelium mo~e bt stle zvst, kter je srozumiteln i pro postmodern svt, kter v mnohm pYipomn Bbel. Srovnn moderny a postmoderny v chpn pravdy: Pravda je& Prvn velik posun od moderny k postmodern mo~eme vidt v chpn pravdy, kter se pokusme v nsledujcch Ydcch popsat. & logick nebo pro~itek? Pamatuji si na jeden rozhovor s vysokoakolskou profesorkou filozofie pYed tm, ne~ jsem jej hodin dostal prostor k jaksi pYednace tkajc se sekt. Xekla mi vtu, kterou pYesn vystihla moje pocity, kter jsem v sob nosil v souvislosti s mladmi lidmi.  Studenty v prvn Yad zajm osobn pro~itek pravdy . Pokud alespoH trochu sledujete texty sou asnch hudebnch skupin nebo i skupin zhruba od 60. let naaeho stolet, pak zjistte, ~e jejich texty jsou asto nesrozumiteln, nkdy dokonce nelogick, nicmn pYesto je mlde~ poslouch. Jejich nelogi nost spo v asto v tom, ~e se jedn pouze o popis subjektivnho stavu nebo pro~itku. Co na tom, ~e se to ostatnm nezd. J jsem to pro~il, a proto je to pravda. Je obecn znm, ~e klasick filozofie ztratila mezi lidmi aktulnost a oblbenost. ZYejm je pry  doba, kdy lid kupovali rozn filozofick slovnky nebo dokonce pojednn o konkrtnch filozofickch problmech, aby o tom pot vedli dlouh rozhovory. Do tto skepse vo i filozofii najednou pYichz kniha, kter na kni~nch trzch zposobila explozi - Sofiin svt. V krtk dob vychz v destkch zem, vce ne~ ve stovce vydn a v roce 1995 se stv nejprodvanja knihou svta. (V esk republice prvn vydn doslova zmizelo). Zajmav je jej obsah, kter se tk tak  nez~ivnho tmatu, jakm jsou djiny filozofie. Jednm z dovodo spanosti tto knihy je zcela netradi n a zroveH velmi postmodern pYstup k tmatu. Cel kniha je rozhovor mezi dospvajc dvkou, neznmm filozofem, pYi em~ lovk do posedn chvle nev, zda tito dva hlavn hrdinov jsou skute nost nebo pouhou fikc dalach dvou velmi podobnch postav. Jednotliv filozofick problmy jsou vysvtlovny na pozad pro~itko zmiHovan dvky, kter pro ni pYipravuje neznm filozof. Naaimi slovy se jedn o pokus pYibl~it pravdu subjektivnm pro~itkem. Tento pYstup je zcela jin, ne~ vidme u klasickch filozofickch slovnko nebo i jinch dl, kter dnes te jen vyhrann skupina lid, a kter se sna~ pravdu pYibl~it pouze skrze co nejobjektivnja pohledy - tmY a~ za cenu vylou en subjektivnho pYstupu. Zajmav je tento posun sledovat na misijnch organizacch, kter vznikaly po vlce a tmi, kter vznikaly v sedmdestch nebo osmdestch letech. Hlavn snahou starach organizac bylo rozumov obhjit vru, dokzat jej logiku. Naproti tomu mlada organizace stav svoji strategii mnohem vce na snaze nabdnout lidem njak zajmav pro~itek. Tm nem bt Ye eno, ~e stara organizace by popraly dole~itost pro~itku a mlada naopak rozumu, hovoYm pouze o prvotnm nasmrovn. & Yd nebo vztahy? S prvnm bodem zce souvis druh, kdy v modern pravda souvis s existujcmi znalostmi o systmu a Ydu a je pochopiteln rozumem, zatmco v postmodern pravda souvis s lidskmi vztahy a s rozumem nemus v~dy nezbytn souhlasit. Tento posun m vnitYn logiku plynouc z zkosti lovka naaeho stolet obklopenho poznatky, kter pYevyauj rozum a asto nedvaj pocit bezpe  ale spa nejistoty z toho, co se stane budou-li zneu~ity. Jedin co pak dv ~ivotu smysl a stlost jsou vztahy. Pokud se podvme do crkve, pak zjistme zajmavou vc. DYvja generace kazatelo do jist mry dost dbala, aby se vae dlo podle Ydu. Kdy~ sleduji dnean generaci kazatelo, pak se diskuse astokrt to  kolem toho, jak crkev pYizposobit tomu, aby se v n lbilo lidem. Fakt popisovan v tomto bod je dobYe vidt opt na misijnch organizacch, kdy~ mlada skoro vhradn stav svoji misii na vztazch. & objektivn nebo subjektivn? V modern je pravda spojovna s objektivnm, jasn definovanm a stabilnm, kde~to postmoderna se subjektivnm, s tm co mi pYina u~itek. PYi popisovn koYeno moderny bylo mo~no vidt snahu o nalezen objektivnho celku. S tm ostYe kontrastuj nkter popisovan vlivy nebo - ismy naaeho stolet kladouc masivn doraz na subjektivitu. Vaimnme si, ~e idelem dnean promrn mlde~e je asto ak n hrdina, kter se vyzna uje subjektivnm pojetm pravdy, kter je individualista - co~ se subjektivity plyne - a kter vtainou neuznv ~dn nadosobn, naaimi slovy objektivn Yd. Pro mnoho lid dnes nen otzkou, zda to co dlaj, jak ~ij, emu vY, je objektivn pravda, ale zda jim to subjektivn vyhovuje. Tento posun m ur itou vnitYn logiku pokud se trochu zamyslme nad vlivy, kter odsekly koYeny moderny, a kter mnoho vc zrelativizovaly. Pokud je tmY vae relativn, pak logicky mYtkem pravdy se stv jej subjektivn vnmn. Rd bych popisovanou skute nost ukzal na jedn pYednace, kterou jsem organizoval, a na kterou jsem pozval J. Sira - autora knihy  Za novmi svty . J. Sire hovoYil o obsahu sv knihy zajmavm zposobem, kter studentom vyhovoval. Kdy~ se jeho pYednaka bl~ila ke konci, jeden ze studento mu dal nsledujc otzku:  Myslte si, ~e kYeseanstv je jedin pravdiv nbo~enstv . Bylo jasn, ~e pokud Sire odpov  ne , tak popYe, co Ykal, pokud  ano , tak se stane to, co se potom stalo - proto~e Sire odpovdl ano. Studenti tmY pYestali komunikovat. Kdy~ jsem se asi za tden ptal profesorky, jak se studentom lbila pYednaka, tak Yekla, ~e z n ctili ur it fundamentalismus, a to proto, ~e Sire hovoYil o objektivn pravd. & jen jedna nebo nkolik? Z vnmn pravdy popisovanho ve tYetm bod vychz, ~e moderna uznv pouze jednu pravdu na rozdl od postmoderny uznvajc nkolik pravd najednou, kter si nemus protiYe it nebo se vzjemn vylu ovat ale prost existovat vedle sebe. V nkolika kYeseanskch apologetikch jsem se setkal argumentac majc koYeny v Aristotelovi a v klasick filozofick logice. Konkrtn se jednalo o zkon identity: zjednoduaen X je X neboli tu~ka je tu~kou, a ne kompjuterem. zkon nerozporu: x nemo~e bt X a zroveH nebt X. Tu~ka nemo~e bt zroveH tu~kou a kompjuterem. zkon vylou en tYetho: to co je v m ruce je bu tu~ka nebo kompjuter Mo~n se zd tato argumentace ponkud zjednoduaen, nicmn do jist mry tyto zkony tvoY zklad naaeho logickho uva~ovn. Pokusm se to uvst na jedn hdance - co se stane, kdy~ vaepronikajc stYela naraz do neprostYelnho pancYe. Pokud pou~ijete uveden pYklady z logiky, pak zjistte, ~e to nejde, ~e se jedn o nesmysl, proto~e mo~e existovat bu jedno nebo druh, ale oboj se vylu uje. Pokud by bylo vae tak jasn, jak je uvedeno na pYedchozch Ydcch, potom by ka~d vdl kam patY. Jen~e v naa dob nen problmem Yci, ~e toto je sice pravda, ale nelze ji aplikovat na vaechno, a ~e pYes tyto dokazy je mo~no, aby vedle sebe bylo nkolik pravd. Ty mohou tvoYit ur it kapky, ze kterch nakonec vznikne ocen pravdy. Clem potom nen najt jednu, spole nou pravdu jako spa pYispt do ocenu svoj kapkou poznan a pro~it  postmodern pravdy . & neosobn nebo osobn? I tento bod vychz z pYedealch - v modern mo~e pravda existovat nezvisle na m,  nepotYebuje m to , aby to byla pravda, kde~to v postmodernismu je pravda to, na em se mohu podlet. Tento rozdl se d vypozorovat mj. na nkterch filmech nebo hudebnch klipech, kter dYve byly dlny statickmi kamerami skrze dlouh zbry na zpvky, kde~to dnes m lovk pocit,  ~e je v tom . Kamera se neustle mn, tmY ka~dou vteYinu jsme v nov situaci. Dala skute nost reagujc na popisovan fakt je virtuln realita, kdy si sta  navlknout helmu a  jste v tom . V nkterch zemch existuj speciln tzv.  Space movies . Jedn se o kina, kter nemaj pltno umstn pYed divky, ale kopuli, na kterou se vysl. Divk m pocit, ~e sed pYmo uprostYed dje. Kdy~ jsem poprv v takovm kin byl, musel jsem zavrat o i, proto~e jsem ob as neml na to sedt v kabin letadla a Ytit se stYemhlav dolo nebo se hnt autem pYmo proti zdi. Racionln jsem sice vdl, ~e je to nesmysl, ale vjemy byly silnja ne~ rozum. Uveden pYklady jsou z oblasti filmu, televize, po ta o, ale i v mnoha dalach oblastech lze vypozorovat popisovan posun v pohledu na vnmn pravdy. Dnean lovk si potYebuje pravdu  osahat . & utiaujc pochybnosti nebo vzbuzujc ~as? Poslednm srovnnm je, ~e v modernismu je pravdiv to co utia pochybnosti, kde~to pro postmodernu to, co vzbud pocit ~asu. Prvn pYstup potYebuje odpovdi na pokud mo~no vaechny otzky. PotYebuje si vae srovnat s logikou, s dostupnm poznnm. Co nen logick, nen hodno prohlaen  je to pravda . Tm nen Ye eno, ~e druh pYstup nepotYebuje odpovdi, nicmn nejdole~itja je pro nj bt pYemo~en ~asem, velikost. DobYe si tohoto faktu lze vaimnou na reklamch, kter lovka v prvn Yad maj  omr it . Divk asto v, ~e ne vae je tak ernobl, jak mu pYedkld reklama, ~e logicky vae nezapad, ale pYesto nakonec jde a vc si koup - i kdy~ asto nezn vaechny podrobnosti. Pro ur it zjednoduaen a vta pYehled se pokusme o shrnut: ......... pravda je kdy~ je ......... Modernismus Postmodernismus Logick, porozumn Pro~it Souvis s existujcmi znalostmi Ydu Souvis se vztahy Objektivn Subjektivn Pouze jedna Protikladn, rozporn Na mn nezvisl Na mn zvisl Utiaujc pochybnosti ~as vzbuzujc Pravdu lze nalzt skrze...... Vdeck metody Z~itky Racionln myalen Intuici Nkolik dalach postYeho o tom, v em ~ije sou asn generace: US culture: Dal jsem si prci a napo tal v TV programu na 28. - 29. dubna 28 filmo nebo serilo z produkce USA. Jedn se nepochybn o velk kulturn vliv. Vidme novou TV kulturu jako ur it vzor myalen. Jak je charakteristika tto TV kultury? asto povrchn vztahy, kult lidskho tla, ernobl svt, velmi krtkodob vztahy, velik psychick labilita. Podvejte se, jak se dnean pYedevam stYedoakolci tYeba jen oblkaj a lehce uvidte vce i mn podaYen kopie americkch TV serilo. Stoj za to dodat, ~e se asi nejedn o koprovn pouze vzhledu, ale i o etiky. PYstup k informacm kdekoli na svt: Pokud mte pr informac, jste schopni si je pamatovat, tYdit. Pokud moc, jste jimi pYehlceni a vsledkem jsou pouh informace bez schopnosti jim rozumt. Vsledkem je, ~e postrdme to, emu Psmo Yk moudrost. Tedy ur it schopnost informace kter mm pYevst na rovinu dennodennho ~ivota. Stali jsme se generac, kter postupuje do aYky ale ne do hloubky. Synretismus (smaovn): Pod vlivem psychologie, sociologie, antropologie, managementu a nevm eho dalaho za nme mnoh principy tchto oboro pYetahovat do kYeseanstv. Jsme pYekvapeni tm, ~e mnoh know-how funguje& Zd se mi, ~e zposobom, technikm jak se starat o druhho je vnovno vce pYru ek, metodologi ne~ otzkm naa motivace. Za nme se stvat kYeseanstvm nvodo. Vc ne~ o "pro " se zajmme o to "jak". Nabdky: Velmi asto se setkvm s argumentem, ~e je ze vaech stran velmi mnoho nabdek. Od mo~nost studovat po cesty do zahrani . V tomto vaem je velmi t~k se orientovat, vybrat mezi variantami dobrmi tu nejlepa. Uatvanost: asi ne vaichni to tak pocieujete, ale nejen u sebe a roznch vedoucch ale i u ostatnch se setkvm s konstantnm pocitem pYepracovanosti. Jako by se naae ~ivoty podobaly vyma kanmu citrnu, jako by z dlouhodob perspektivy ztrcely smysl. Jsme jako auta, kter jedou stle na pln vkon, nezastavuj se na pumpch, nedolvaj benzn, ani olej, jen jedou a jedou. Nroky jsou vysok, o ekvn je vysok. Inflace slova: trochu to souvis s ji~ zmiHovanou problematikou mnohch informac. Abychom mohli ustt velk mno~stv slov, informac, je nutn je pYestat vnmat. S tmto ale jde ruku v ruce skute nost, ~e pYestvme vnmat i Bo~ slovo. Zase jen slovo, dala slovo. Citov labilita: jsme nesmrn zraniteln generace. Asi je to proto, ~e i a koli to neradi slyame, mme snadn ~ivot v tom smyslu, ~e se nebojme o ~ivot, mme co jst, ~ijeme v nadbytku. Paradoxn tyto uleh en ~ivota nevedou k poslen odolnosti ale k labilit. Co stm: Znovuobjeven co je to spiritualita. Budu citovat D.L.MOODYHO - "Svt teprve uvid, co mo~e Boh udlat s lovkem, pro lovka a v lovku, jen~ je mu pln a cele oddn. Udlm vae proto, abych takovm lovkem byl." Hodn dnes hovoYme o tmatech jako je ochota bt zranitelnmi a odvaha snaet bolest. HovoYme hodn o tom jak budovat sebevdom, o vztazch o upYmn komunikaci a ~ivot podle naaich schopnost, mnoz kYesean pYed nmi hledali na kolenou v modlitbch cestu jak slou~it. My ~asneme nad sebou, oni vce ~asli nad Kristem& Znovuobjeven vlastn hodnoty - cituji z Adamova ml en - "Moj sen je jednou vidt kYeseany, mezi nimi~ se charakter a duchovn moudrost ct vc ne~ akademick vzdln a schopnosti, a hodnost vae, ne~ spchy a profesionln vsledky." Nechci toto stavt do protikladu. Jen chci Yci, ~e naae hodnota nesm vychzet jen z toho, co za hodnotn pova~uje naae okol. Naa prvn a hlavn touhou se mus stt touha lbit se Bohu. Mo~n to v o ch okol bude vypadat divn. CH. Finney v jednom dle pae, ~e "znmkou lid, kteY nemaj plnost Ducha je obava, aby pYed nevYcmi nevypadali jako fanatikov". Moje hodnota neplyne z toho, co jsem dokzal, ale kdo jsem pYed Kristem. }e se to nebude lbit nevYcm je asi normln. Odvaha vry. Odvaha neznamen nebt se. Mm za to, ~e biblick vzvy neboj se znamenaj spae pYekonej s Bo~ pomoc strach, ae t strach neopanuje. Konkrtn to mo~e znamenat vydat svdectv tam, kde se mi nechce a tYeba vypadat jak fanatik, mo~n vstoupit do nov slu~by, mo~n stt vrn tam kam mn Boh postavil. Znovu odhalit dole~itost spole enstv - Nemyslm si, ~e naae mlde~e, naae akce (crkev Bratrsk), jsou tm nejpo~ehnanjam v esk republice. Co mn ale mrz, kdy~ mlad kYesean nemaj zjem bt s druhmi kYeseany, sdlet s nimi svoj vru, spolu s ostatnmi chvlit Boha. Znovu odhalit moc Psma. Pokud ztratme osobn kontakt s Psmem, potom naae mysl bude deformovna jinmi postoji a nzory. V naaich spole enstvch mlde~e se nkdy pYedpokld, ~e s Psmem ~ijeme. Bojm se, ~e toto nen a~ tak pravda, ~e se pYepokld nco co nen skute nost. V~dy ns bude nco formovat a vtainou to, m krmme svoj mysl. V dneanm silnm tlaku je potom vc jak pravdpodobn ~e pokud to nebude Psmo, bude to ur it nco...sami si domyslete m mysl krmte. Nakonec bych zakon il slovy 1 Pa. 12,33. VDavidov vojsku byli nejen bojovnci, ale i znalci aso, kteY vojsko pou ovali, jak bojovat. M touha je, aby Boh dal sv crkvi "opravdov znalce aso", kteY budou mt moudrost ke sprvnmu rozhodovn, jak se vypoYdat se svtem kolem ns.  Podle knihy Martina Lechnera: Pastoraltheologie der Jugend. Geschichtliche, theologische und kairologische Bestimmung der Jugendpastoral einer evangelisierten Kirche. Mnchen, Don Bosco-Verlag 1992  pYedneseno na setkn Yeditelo salesinskch stYedisek vPardubicch vlednu 2002.  LECHNER, Martin. Pastoraltheologie der Jugend. Geschichtliche, theologische und kairologische Bestimmung der Jugendpastoral einer evangelisierten Kirche. Mnchen : Don-Bosco-Verlag 1992, s. 148.  Srov. KAPLNEK, Michal. Fenomn individualizace a individuln rozhodnut vry. In Studia theologica . 4/2001.  Baumgartner, Konrad. Zur Freiheit befreien. Impulse zu Theorie und Praxis kirchlich verantworteter Jugendarbeit, s. 472. In Katechetische Bltter 97(1972)470-487.  Tamt~.  LECHNER, Pastoraltheologie der Jugend, 305-309.  LECHNER, Pastoraltheologie der Jugend, 310  Tamt~, 311 n.  Jako teologie osvobozen se oby ejn ozna uj teologick smry zdorazHujc povinnost kYeseano promHovat pozemskou realitu a neodsunovat realizaci Bo~ho krlovstv jenom do spirituln sfry nebo do eschatologick budoucnosti. Tyto teologick smry vznikly vlatinsk Americe a jsou pevn spjaty skYeseanskou prax chudch vrstev.  Srov. EN 33  EN 33 podle nm. textu  Srov. EN 34  Tamt~, 314  Srov. Aruppe, Pedro. Jugeand und Evangelisation. 398 nn. In Ordenskorrespondenz 20(1979)385-401.   Sedm na ~idli. & Tahle ~idle nese m tlo & Vlastn nese jenom moji tlesnou vhu. A j pYece nejsem jenom tlesn vha. Kdo nese m? lovka skomplikovanmi tlesnmi pochody? & DYve m nosila vnru  maminka  anebo tatnek.  Ale nenesli jenom moji tlesnou vhu, ale m& Tenkrt jsem byl pln nesen& A nyn? }idle nese jenom moji tlesnou vhu& Nic vc. Kdo tedy nese m, ~e jsem tady a nezYtm se do nicoty? }e ~iji, myslm, ctm a tou~m. Na em to spo v? Vmm byt m dr~ tajemn moc. Na n spo vm. J, se svm jmnem a bytm; j, tato osoba, tento lovk. (TILMANN, Klemens, Staunen und Erfahren als Wege zu Gott, Einsiedeln/Zrich/Kln 1968, 103n.)  NapY. projekt Arche Noah Evangelick crkve metodistick vRakousku.  I m not a woman, I m not a man. I m something, you ll never understand&  KROMER, Ingrid, Abschied von der Kindheit? Die Lebenswelten der 11- bis 14jhrigen Kids. Eine Untersuchung des sterreichischen Instituts fr Jugendforschung. Wien 1995, s. 90.   Abychom mohli Yci, jak poslucha i njakou psni ku chpou, kter myalenky se vylou  a kter naopak jsou vnmny a aplikovny, museli bychom vdt vce o jednotlivm poslucha i ne~ o hudebn struktuYe a obsahu psn. (KGLER, Ilse, Die Sehnsucht nach mehr. Wien 1994, s. 218)  SCHMID, Peter F., Personale Begegnung. Der personzentrierte Ansatz in Psychotherapie, Beratung, Gruppenarbeit und Seelsorge, Wrzburg 1989, 37.  Srov. FERCHHOFF, Wilfried, Jugend an der Wende des 20. Jahrhunderts. Lebensformen und Lebensstile. Opladen 1993, 184.  NapY. vActionszentrum Benediktbeuern nebo ve Vaeobecn nemocnici vLinci @:l< f ,  n z : < (*: \^`j $$l'(((ͼ͸|| 6mH sH  j0JUmH sH mHsHj0J5U5NHOJQJ 5OJQJ55CJ OJQJ5CJ 6CJ 6OJQJ56OJQJ@OJQJ 5OJQJ6@@CJ<5CJ4OJQJ>*@CJOJQJ@CJOJQJ@0@:l.< ^ & F L^L``$`a$$a$ $a$$  a$ ,  n z  : *,x$xa$$x]`a$ L^L` ^` L^L`$`a$ L^L`^`,`j."$*++@, --x.z/|//2^2 $x`a$x & F xxx`x`$ & Fx`a$$`a$x(**++|//22^255>>>@@BBDDFDHDEEE:F`FFGGGJJJKRMTMPPPRRTTT2UlVWW\\\r^t^B_D_``aaccZddj jmmooppptujUmHnHuj0J5U5NH5CJNHj0J6U6NH6 6OJQJ j0JUmH sH K^2>@EE:FG$J2PTT2UWWZN[\aaXdZddg$xa$$ & F xa$$`a$ & FQx^`Qx` $x`a$g`jjkbkklooptsxzFЄ*\  x^ `x`$`a$x$xa$$ & F x`a$$ & F e^e`a$ $x`a$uu0u4u`uduuuuvvvwxwlnЄ ,.ދ"$prRTЗ24șܚޚz|NP֠ؠޡ֣أʤprVX"$,.j0J6UjUmHnHu 6OJQJ j0JUNH66NHTVЗ6x|`DjF`x$a$$`a$x` $x`a$  x^ `^`z|JL pr T2424 Z\`   ,   RT*LCJ5CJ OJQJ6CJ OJQJ5 j0JUj0J6U6NH6 6OJQJNHPRT*< `p x]^`$ & Fhx^ha$$xa$$`a$ $x`a$xLNhX"Z"##(((()) -"-..//0B0J4L4L77@@XAZA.B0BDD|F~FPIRI|O~OPPLSNSTTXXYYxZZ`\arab$bhhiVi`lblmnToVopppqqq@tPtttu vww y"y@yZyX{v{>*CJCJNH566NH^zV,00B0L7N77>DDDFGH\II $ & Fxa$$ & Fa$$`a$$xa$ $x`a$IMPPPSXvZxZZ[@```\a&bbc^d8effZg  & F9^9`$77]7^7`a$$a$$xa$ $x`a$$`a$Zg hhh>imp@tu@yX{n}p}}lԏ $ & Fxa$ $ & Fxa$x$a$$ & Fa$ $ & Fxa$$ & F xa$ $ & Fxa$$77]7^7`a$v{}}  @Bl,.2Bʌ̌Z\ ԏnpRLNPrԕ֕ؕz|~Ԙؘ֘. œƞȞ*,6mH sH 6mH sH j0JUNHPJPJNH5VԏL֕|֘*L $a$ $x`a$LN68֧ا  NH j0JUmH sH  P/ =!"#$% i8@8 NormlnCJ_HmHsHtHN@"N Nadpis 1#$ & FQx@&^`Q5CJ @@@ Nadpis 2$<@&56OJQJH@H Nadpis 3$ & F<<@&56OJQJ>@> Nadpis 4$j @&`j 6OJQJ@@@ Nadpis 5$$@&a$5CJ(OJQJ>@> Nadpis 6$@&` 6OJQJ>@> Nadpis 7$@&` 6OJQJ@@@ Nadpis 8$$@&a$5CJ4OJQJ@ @@ Nadpis 9 $$@&a$@CJ(OJQJBA@B Standardn psmo odstavce2B@2 Zkladn textxXMX Zkladn text - prvn odsazen `H^@H Normln (se WWW) ddtHuNT@"N Text v bloku$77]7^7a$ CJtHu^R@2^ Zkladn text odsazen 2$x`a$tHu@@B@ Text pozn. pod arouCJ@&@Q@ Zna ka pozn. pod arouH*DP@bD Zkladn text 2$a$ mH sH uNC@rN Zkladn text odsazen$h`ha$<>@< Nzev$  a$5CJ$OJQJ g|vVGG|# #^(6>Z@)IJT}jkq T5bsi SP j t  R]WcpF]=mnlp q 5 ~Y </I !!#&a(b(())++n,..,0-00103Y3333 45567:};=E?\@]@h@BBBBBBC+IIJk|r\Ys}xH 8] ]Xh===(     000          55550555 ]@]@]@]@]@]@]@]@]@]@]@]@0]@]@]@]@]@]@]@ YYYYYY 0dd0dd *m*m*m*m*m*m*m*m(*m(*mz}z}z}z}z}z}0z}z}z}z}z}z}z}z}z}z}z}z}z}z}z}z}z}z}z}z} z} z} z}z}z}z}z}z}z}z}z}z}z}z}z}z}z}z}z}z}z}z}z}            0@@@@0@0@0@0@0@@@@@@@@@@@@@@ (uLv{ ,^2gIZgԏ8@*( n D    "D    "B S  ?.Bc[s(kt t1 : V d s } 8 ? B G H P Q W Y _ ` e k o p t v } ~  !"*+/089?@DEQT^_eimnuv#$-.34@AHIRSUVZ[cdfgloqr~   !*+23<=?@QRZ[abdekl{ !"./67CEJNUV[\fkmnxy!(*/026<=HKSUZ[cdkltx|} "#,-125678BCHITY`aijux}~   &'+,./56EFOPSUWX_`ehnotu|}!"-.:<DENOSV`almuvz{MV T]_gqz:!C!M!W!x#~###%%P&U&V&\&j)w)--."...22n2y2224455F<M<N<U<==rBvBwB~BHHII KKlKxKMMjQwQI]O]P]T]3g:gPh[hhh3kJLXY\]hjq QR\]VcopEF\]<=lmmnklo q 4 5 }~XY ;<./HI !!!!##&&`(b((())))++++m,n,....+0-0~0011/303X3Y3333333 4 455556677~::|;};==D?E?[@]@g@h@BBBBBBBBBBCC*I+IIIJJ;M.Q-tTwhh^h`5o(.hh^h`o(.hh^h`o(.hh^h`. hh^h`OJQJo(hh^h`o(.P^`P@@^@`.0^`0..``^``... ^` .... ^` ..... ^` ...... `^``....... 00^0`........hh^h`o(-hh^h`o(.hh^h`5o(.hh^h`.SS^S`o(  ^ `o(.  ^ `o(..  ^ `o(... [[^[`o( .... ^`o( ..... ^`o( ...... ^`o(....... cc^c`o(........RR^R`o(  ^ `o(.  ^ `o(..^`o(... bb^b`o( .... &&^&`o( ..... ^`o( ...... ^`o(....... rr^r`o(........DKDKxUM:7}S;{ &e\"EJ@5fE(L\ p-t @ #+03@BDNY[lvPPP$P@PDPJPZPdPjPPPPPPPPP PPP(P.P4P`PbPdPvPPPPPPPPUnknownG:Times New Roman5Symbol3& :ArialCFComic Sans MSI" Arial Unicode MS?& Arial Black"q:eF{vf.T^Yr0d23Nic novho pod sluncem - neboli postmoderna v BbelMichal KaplnekMartin Oh+'0P    $08@Hic Michal Kaplnekich Normal.dotMartind7rtMicrosoft Word 9.0c@m@e @:yo5IPednka: Prce s mlde jako evangelizan prostor - (Frytk 2002) ՜.+,04 hp  Salesinsk provincie Praha^T 4Nic novho pod sluncem - neboli postmoderna v Bbel Nzev  !"#$%&'()*+,-./0123456789:;<=>?@ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ[\]^_`abcdefghijklmnopqrstuvwxyz{|}~      !&)Root Entry F0FxN(1TablepQWordDocument"SummaryInformation(DocumentSummaryInformation8CompObjjObjectPool`o5`o5   FDokument Microsoft Word MSWordDocWord.Document.89q Oh+'0P    $08@Hic Michal Kaplnekich Normal.dotMartind7rtMicrosoft Word 9.0c@m@e @:yo5IPednka: Prce s mlde jako evangelizan prostor - (Frytk 2002)