ࡱ>  M [bjbj==1~WWΫl!!!8:!$^!d^L!!(!!! # # #c]e]e]e]e]e]e]$,a Lct] ## # # #]y.!!^y.y.y. #F!!c]y. #c]y.Xy.3yYlc]!! 7#!O#H Z8c]^0^[Fc-cc]y. Teresio Bosco Don Boskova ORATOX Model a ikona sou asn salesinsk oratoYe  Vydal: Odbor pastorace mlde~e (Salesinsk provincie Praha), Kobylisk nm. 1, Praha 8, vroce 2004 Zitalskho originlu pYelo~il Martin Hobza SDB Pro vnitYn potYebu Zkladn dlo Dona Boska Mm v myslu nazna it ideu ORATOXE, jak se zrodila a vyvjela v mysli a v ~ivot Dona Boska. Je sprvn, ~e dnes po ltech salesinsk oratoY pYizposobila svou tvYnost novm situacm, v nich~ mlad lid ~ij. Bylo by ovaem velkou chybou, kdybychom zapomnli na povodn tvYnost, kterou Don Bosco chtl vtisknout svmu zkladnmu dlu. Zapomenout by znamenalo ztratit zkladn a trval hodnoty, kter jsou pro oratoY nutn, aby se mohla nazvat  salesinskou oratoY . Budu pYedkldat ne vahy, ale  vyprvn . Jako podklad mi poslou~ pYedevam  Pamti OratoYe sv. Frantiaka Saleskho , kter Don Bosco vlastnoru n sepsal a jejich~ mme rukopis a kritick vydn (LAS-Xm 1991). Budu je citovat italskou zkratkou  MdO . OratoY Dona Giovanni Cocchi 1840. V Turn, ve farnosti SS. Annunziata (u Yeky Pd) byl farnm vikYem velk knz, Don Giovanni Cocchi. Byl to skute n svtec pochzejc z chudobn rodiny z Druenta. Jeho matka byla slu~ebn. Don Giovanni Cocchi dval chudm vaechno. Domo se vracel nejen bez hodinek a pen~enky, ale tak bez bot  a to pravideln. Jeho srdce krvcelo kvoli bd, kter obklopovala jeho kostel ze vaech stran. NejdYve zalo~il domov pro star chudky, potom pro ohro~en dv ata (kvoli tomu byl zbable obvinn, ~e pe uje o tato dv ata s pYlianou pozornost: velmi snadn obvinit bez jedinho dokazu mladho knze, kter se sna~ zachrnit dv ata od toho, aby musela alapat chodnk), potom oratoY pro chlapce, opuatn od rodiny a spole nosti. To co te Yeknu o oratoYi, nechce bt v ~dnm pYpad kritikou jeho obrovsk charitativn innosti (kter se pozdji projev v mnoha dalach dlech). Bude to jen pokus popsat nkter rozdly mezi oratoY Dona Cocchi a Don Boskovou, co~ nm pomo~e lpe pochopit originln rysy Don Boskovy oratoYe. Okolo jeho kostela vdval Don Cocchi  nejopuatnja chlapce, kteY zahleli, byli nevzdlan a potulovali se po ulicch a nmstch (Tato a nsledn citace jsou pYevzat z  Don Cocchi a jeho chlapci od Eugenio Reffo, Turn 1957).  Ve farnosti SS. Annunziata byla na levm bYehu Pdu tvre, dnes neexistujc, j~ se Ykalo Moschino (mua). Ve apinavch barcch byla zahnzdna ta nejbdnja a nejnebezpe nja vrstva naa ctn turnsk populace. PYesn uprostYed tchto lid Cocchi rozbil svoj tbor a ji~ v roce 1840 otevYel v dom pana Ballesio pro chlapce oratoY, pobl~ jaksi hospody. Nsledujcho roku 1841 byla oratoY pYemstna do Vanchiglia, do kolny advokta Bronzino na jeho venkovskm dvorci (o.c., 9-10). Charakteristick rysy tto oratoYe, tak jak se to mo~eme do st z Reffovch strnek, jsou nsledujc: 1. Katechismus a nbo~ensk praktiky: ve farnm kostele 2. V oratoYi: hry, skkn, atletick cvi en (Don Cocchi byl opravdov atlet).  Nejprosluleja zbava byl skok (tamt~). Bylo to a~ tak znm, ~e chlapci neYkali  jdeme do oratoYe , ale  jdeme skkat za Donem Cocchi . Rozdlen kolo bylo velmi zYeteln: ve farnosti modlitba a vaechno, co bylo vysloven nbo~ensk; v oratoYi rekreace, skkn a hry, kter byly tak vrazn, ~e v b~n Ye i se ztratilo povodn pojmenovn OratoY (od slova  orace - modlitba) a bylo nahrazeno slovem Skoky (skoky, zbava). Mrn a zbo~n Don Reffo, kter nikdy nezdorazHuje vslovn ~dn z nedostatko Dona Coocchi, vyjmenovv na stran 94 (kvoli historick objektivit) vedle nesmrnch kYeseanskch zsluh tak nkter  mn pozitivn strnky. Budu je citovat jen proto, abych lpe ukzal rozdly mezi oratoY Dona Cocchi a Dona Boska.  Don Cocchi bval ve sv charitativn innosti vcekrt neprozrav a ne pYlia moudr. Do svch domovo pYijmal chovance a jedince, kteY svm chovnm kazili ostatn. Doporu oval ostatnm institutom nebo pYedstavenm ostatnch diecz zamstnance a instruktory, kteY jinde nemli dobrou povst; ml mnoh pYtelstv s lidmi mlo nbo~enskmi, a v ur itm obdob svho ~ivota, zvlat v poblouznn tyYictch let 19. stolet, se bratYil s protikatolky a }idy. Je znm, ~e v roce 1849 odvedl Don Cocchi nejstara ze svch chlapco do bitvy u Novary. Vsledek byl velmi neaeastn. Byl to omyl knze, kter pYlia dovYoval politikom. Omyl, za kter musel platit, ale kter nezastavil jeho velik charitativn posoben. OratoY Dona Boska V roce 1841, v kostele sv. Frantiaka z Assisi (dva kilometry od oratoYe Dona Cocchi), za n mladi k Don Bosco svoji oratoY. Tak on, stejn jako Don Cocchi, vid kolem sebe pYisthovalce, chlapce bez rodiny, bez domova. Navatvuje mladistv vzn v ~alYi a je  otYesen pYi pohledu na velk po et zdravch, silnch a inteligentnch chlapco ve vku 12 a~ 18 let, kteY jsou su~ovni atnicemi a veami, a jim~ chyb prce, chlb a dobr slovo .  Byli tak pokoYeni, ~e ztrceli svoji vlastn dostojnost (MdO). Stle znovu pYemal o tomto problmu a dochz k zvru:  Tito chlapci by mli venku nalzt pYtele, kter se o n bude starat, bude s nimi, bude je u it a dovede je ve svte n dny do kostela. Mo~n se pak nevrt ke zposobu ~ivota, kter je ni . A nebo by alespoH bylo mlo tch, kdo se vracej do vzen. Tyto sv vahy jsem sdlil Donu Cafassovi a s jeho pomoc jsem usiloval o jejich uveden do praxe. (MdO) 8. prosince Don Bosco oslov rozhodnm zposobem chlapce, kter se stane jeho prvnm oratorinem. Je to zednk Bartolomj Garelli, pYisthovalec z Asti. Nezve ho, aby si ael hrt nebo skkat, nbr~:  Poj na mai, potom s tebou chci hovoYit o n em, co se ti bude lbit. To, co nsleduje, je upYmn a pYtelsk rozhovor. Zdlo by se, ~e Don Bosco Yk pYtelsk a vesel slova jen tak, aby chlapce zaujal. Ve skute nosti klade otzky, kter jsou promyalen a sleduj situaci v rodin, akole a crkvi, ve tYech  institucch , kter by mly chlapci napomhat v jeho rostu. S velkou ltost zjiaeuje, ~e  otec i matka zemYeli ,  neumm st ani pst ,  nebyl jsem u prvnho svatho pYijmn a nechodm na katechismus . Don Bosco, ani~ by si dopYl klasickou pYestvku knze, kter se od polnoci post (alek kvy v sakristii), IHNED nabz to nejpodstatnja ze sv oratoYe: pYtelsk chovn, modlitbu Zdrvas Maria a lekci katechismu. BezprostYedn potom (jak pro Bartolomje, tak pro ostatn zednky, kteY ho brzy nsledovali a pro bval vzn) pYichzej na Yadu hry, vlety, zvody, loterie, rozdvn sladkost, nabdka nedln a ve ern akoly. Avaak jdrem vaeho zostv a v oratoYi Dona Boska (kterou nikoho nenapadne nazvat  skoky nebo  tlocvi na ) v~dycky zostane MODLITBA, ZPOV, PXIJMN. Slovo  oratoY , pYevzat Donem Boskem si zachovv svoj povodn vznam: je to msto, kde se MODL. Program, kter bude Don Bosco opakovat svm chlapcom a salesinom tak dlouho, dokud se nevryje do jejich hlavy, je vyjdYen ve tyYech slovech, kter zostanou zkladnmi kameny jeho dla:  Usilujeme udlat z tchto chlapco POCTIV OB ANY A DOBR KXESdANY. Z tohoto dovodu je velmi pozorn a velmi rzn (i kdy~ s krvcejcm srdcem) vylu uje ze sv oratoYe chlapce, a dokonce sv pomocnky-pseudovychovatele-knze, kteY by mohli ubl~it jeho chlapcom. Nevh, a v politick bouYi roku 1848 rzn posl pry  politikYsk knze, kteY zle mluv o Svatm otci. Zostv tmY sm, s hordou svch chlapco a s nesmrnou prac pYed sebou. Avaak nechce nikoho, kdo by kazil jeho cl: poctiv ob an a dobY kYesean. Pro  tento rozdl? Uva~oval jsem o tom,  pro  jsou oratoYe Dona Cocchi a Dona Boska rozdln. Jist to nebude ve svatosti: oba dva byli svtci, opravdov svat, kteY se heroickm zposobem vydali pro mlad. Myslm, ~e to nebude ani v povaze a temperamentu: oba dva byli vulkny, zaplen, aktivn. Bez vhn by dali svoj ~ivot, aby zachrnili jedinho chlapce, a koli Don Cocchi (slovy jeho ~ivotopisce Reffa)  ml a~ pYlia velkou dovru v dobrotu druhch , tedy trochu hYeail svou naivitou, zatmco Don Bosco byl mazanja a prozravja. Domnvm se, ~e skute n  pro  jsem objevil v ZZEM, v dlouh pYprav, kterou Don Bosco absolvoval pYed tm, ne~ dospl ke sv oratoYi: prakticky 16 let byl  animtorem kulturnch, rekrea nch a spiritulnch skupin. Podle jeho vlastnho tvrzen se za al  vnovat chlapcom ve svch 10 letech a ve 26 byl vysvcen na knze: pYprava dlouh, dokladn, promyalen, bhem n~  dozrla jeho idea oratoYe . Nyn se pokusm v tomto malm spisku analyzovat strnku po strnce  Pamti OratoYe , napsan Donem Boskem, a budu hledat ty myalenky a udlosti, kter mu pomohly dospt k zralmu originlnmu projektu oratoYe, myalenky a skute nosti, kter (podle studie Desramounta) Don Bosco vyprvl v tchto  Pamtech prv jako  praktick lekce pro salesinsk vychovatele . Analza  Pamt OratoYe 1. Sen v devti letech V devti letech ml Bosco sen, kter vyprv v  Pamtech (Bylo vidt houf chlapco, kteY si hrli, kYi eli a kleli. Za al bt ty chlapce, kteY kleli. V tom se mu ukzal vzneaen Pn, kter ho vybdl, aby nepou~val nsil a dal mu za U itelku zYc pan, kter ho povzbudila, aby se stal pokornm, state nm a silnm, aby dokzal uskute nit to, co prv vid: chlapci se promnili v divok zvYata, avaak okolo t Pan se z nich stali mrn bernci.) Tento sen zostane v~dycky zkladn a kl ovou udlost k pochopen dla a ducha Dona Boska. Pietro Stella to Yk vmluvn:  Sen poznamenal cel zposob ~ivota a myalen Jana Boska. Poznamenal tak chovn jeho matky v nsledujcch mscch a ltech. ( PYedmtem snu je mno~stv chlapco (Don Boskova oratoY bude v~dy po etn, lidov, ne pro elitu), kteY se smj, ~ertuj, hraj si a klej. Toto je  vchoz situace . (Bylo by vhodn nkomu pYipomenout, ~e  klen a  zl mluven chlapco nen normln stav v oratoYi, ale je to bod,  z nho~ je tYeba za t proces smYujc kupYedu , kter samozYejm mus vymtit klen a tak sprost slova. Jestli jsme po nkolika letech stle v situaci, kdy je oratoY  na za tku , pak je tYeba v~n se zamyslet...) ( Prvn zkrok Jana Boska: psti.  Sna~il jsem se uml et je pomoc pst a slov. Je to jednn, kter mu Pn hned vy t:  Musa si je zskat za pYtele dobrotou a lskou, ne bitm. Je zajmav, ~e kdy~ se sen opakuje v noci 12. Yjna 1844, mlad knz Don Bosco slyac  straan kYik nahnjc hrozu i tm nejodv~njam , nevrh se ji~ mezi chlapce a nebije je, nbr~  chce utci . Lska k mladm je velik, ale i Don Bosco je po tYech letech v Turn unaven... a pYl by si trochu klidu! ( Pnov zkrok nazna uje nkter zkladn prvky prce v oratoYi. -  Dobrotou a lskou, ne bitm. -  Musa si je zskat za pYtele . Kostelnkovi, kter bude bt neznmho chlapce, Don Bosco Yekne:  Pro  to dlte? Je to moj pYtel. PYtelstv zahrnuje nejmn dv vci: zjem a pomoc, i kdy~ to nco stoj. -  Mluv. Salesin, kter ml  uprostYed chlapco -  Don Bosco, kter nemluv ke svm chlapcom - to je nesmysl. (Don Bosco se sna~il ka~d den Yct ka~dmu chlapci njak slovko.) - Ale mluvit o em? O sportu? Pn Yk:  Vysvtli jim, ~e hYch je zl vc a pYtelstv s Bohem je vc hodnotn. Toto m bt hlavn tma. Kdo mluv o sportu a o filmech a o ekv  vhodn okam~ik k rozhovoru o  hYchu a pYtelstv s Bohem , nikdy tento  vhodn okam~ik nenajde (proto~e neexistuje: vhodn okam~ik musme vytvoYit my). ( Jenkova nmitka (a mnohch dalach po nm):  Ale to je nemo~n! Pnova odpov ujiaeuje, ~e tyto vci, kter se  zdaj bt nemo~nmi, se mohou stt  mo~nmi za ur itch podmnek: -  Posluanost. NeYk vo i komu, ale ur it nechce Yci  posluanost vo i vlastnm osobnm rozmarom . Vme, ~e Don Bosco se radil a poslouchal svho duchovnho vodce, Dona Cafassa. Pro ns je posluanost vo i duchu a stylu Dona Boska. -  Vzdlanost ve akole  U itelky, pod jejm~ vedenm se stv moudrm a bez n~ i ten, kdo je vzdlan, stv se ubohm ignorantem . (Panna Maria byla pYtomna v ~ivot Dona Boska a jeho chlapco velmi vraznm zposobem. Sta  pomyslet, k emu vedlo  zasvcen se Marii a zalo~en  Dru~iny Neposkvrnn u Dominika Savia. Panna Maria byla provodkyn, vzorem a matkou chlapco, ochrnkyn jejich ctnost, pomocnic v jejich apoatoltnch snahch, uskute Hovatelkou jejich zasvcen.) Pn dal Janovi Boskovi Marii jako u itelku. Jej slova pYispvaj k pYekonn onoho  Ale to je nemo~n! . -  Podvej, toto je tv pole, zde musa pracovat. Janu Boskovi je ur eno jasn vymezen pole posoben, kde bude dlat nejen vci nemo~n, ale i zzraky: pole chudch, ohro~ench a opuatnch chlapco, kteY se podobaj rvoucm se zvYatom. Mimo toto pole nem Jan Bosko ani jeho synov zaru en ~dn zzrak, a dokonce ani ~dn pozitivn vsledek. -  StaH se pokornm, state nm a silnm. POKORN (Je~a mus rost v mladch, ne vychovatel; Je~ae musej uznvat; vychovatel, tak jako Jan KYtitel, mus stle vce mizet z jejich ~ivota a postupn pYenechvat msto Je~aovi; je to mizen, kter bol. To si uvdomuj zvlat ti, kdo trp potYebou bt centrem pozornosti.) STATE N (Neztrcet odvahu pYi nespach, pYi ztrtch; mt odvahu za nat znovu; odvahu zYci se pYjemnch hovoro se  zajmavmi lidmi a apinit se susmrkanci.) SILN (Po tat dopYedu, ~e prce s tmito chlapci je morn: vzpomeH si na letn tbory, chaloupky. A tak si vzpomeH na v n unaven animtory, kteY sed na lavi ce a asistuj  na dlku .) -  Ve svoj as vaechno pochopa. To je mo~n ponau en, na kter vychovatel zapomnaj nej astji. Neztrcet odvahu, nevzdvat svou nmahu, kdy~ se vsledek nedostav  v krtk dob . S mladmi se mus po tat a bt pYipraveni na  dlouh doby . Semnko roste a zraje devt msco, mlad lovk mo~n devt let... 2. Dtstv Na prvnch strnkch  Pamt uvd Don Bosco ohromujc tvrzen:  V deseti letech jsem vedl ur it druh svte n oratoYe. Jak jsou zkladn a podstatn elementy tto prvotn svte n oratoYe? Vyjmenovv je v zpt:  Sna~il jsem se poznat zjmy mch kamardo. To je charakteristika, kter zostane v jeho oratoYi pro v~dycky: chlapec, mlad lovk, bude v~dy nej tenja a nejmeditovanja knihou Dona Boska. V Salesinskm archivu se uchovvaj seaity, v nich~ si Don Bosco psal seznamy jmen svch chlapco a ke ka~dmu jmnu si pYipisoval poznmky a rady.  Poznat sklony mladch, aby se mohli rozvinout nejlepa z tchto sklono, to bude Donem Boskem ozna eno jako jeden ze zkladnch prvko  preventivnho systmu . -  Mli m velmi rdi, a zroveH se m bli. To je syntza cel jeho rodinnosti a disciplny. PYtelstv zposobuje, ~e se mlad boj udlat nco, co je vychovateli nepYjemn, nco co jasn a dorazn ozna  jako nevhodn:  Toto nen sprvn. Ve svm ~ivot bude Don Bosco tuto myalenku opakovat (kdy~ bude uva~ovat o mnoha nesnzch, kter mli jeho salesini s  udr~enm disciplny ) tYemi roznmi zposoby:  Sna~ se, aby t mli rdi, chcea-li, aby se t bli.  Sna~ se, aby t mli rdi, dYv ne~ budea chtt, aby se t bli.  Sna~ se, aby t mli rdi, spa ne~ aby se t bli. -  Ka~d m chtl za kamarda a rozhod ho ve sporech. Sna~ili se, abych byl jejich kamard, abych se jich zastal v pYpad sporu ve hYe. Vaude, kde si dti hraj, vzniknou hdky, podvody a nsilnosti. V oratoYi jsou dva pYpady: buto je pYtomen aktivn animtor (ae u~ salesin nebo nesalesin) a dti k nmu pYibhnou, aby to vyYeail. Nebo tam takov animtor nen, nelze ho nikde najt (a to nen teorie!) a tak se utvoY mal bossov, kteY se pomalu stanou skute nmi pny oratoYe: dti jdou za nimi, aby rozsoudili a sna~ se zskat jejich pYtelstv (vaemi prostYedky). To je jeden z nejhorach dosledko nepYtomnosti animtora. - tenY v zim ve stji. Jenk za n chpat dole~itost  pknho vyprvn , kter m bt v~dy po ruce: na zvr lekce z katechismu nebo na vyplnn przdnho asu. Vznamn jsou tYi Ydky, kter nsleduj.  Mezi lidmi se Ykalo:  Jdeme na kzn , proto~e pYed a po mm vyprvn jsme vaichni udlali znamen kY~e a zarecitovali jsme  Zdrvas Maria . Za n vystupovat vslovn kYeseansk charakter zbavy, kterou Jan Bosko nabz. - Letn hry na louce. Stoj ho to hodn pYpravy, nmahy, kotrmelco ( Bu siln ). Jdrem jeho vystoupen je kYeseansk obYad:  Pozval jsem vaechny, aby se pomodlili ro~enec a zazpvali zbo~nou pseH. Potom jsem si stoupl na ~idli a Yekl jsem jim kzn. Spo valo v tom, ~e jsem zopakoval homilii, kterou jsem poslouchal na rann mai svat a pYidal jsem njakou zajmavost, kterou jsem slyael nebo etl v njak knize. Objevuje se nov prvek (Reffo si st~uje, ~e to neexistuje v oratoYi Dona Cocchi):  Ze svch divko jsem vylu oval ty, kteY kleli, vedli nesluan Ye i a odmtali se s nmi modlit. Don Bosco nebude nikdy  neprosn , ale rozhodn ano, naivn ne: ned sv prostory a sv hry tomu, kdo ostentativn odmt minimum kYeseanskch zsad. Jinak by si pYipadal jako sprvce tlocvi ny nebo barman. (Znm kluky a holky, kter navatvuj tYi roky denn salesinskou oratoY  a jak sami pYiznvaj  nikdy nebyli vkostele.) 3. Setkn s Donem Calosso PYesto~e je to velmi star knz, Don Bosco nm ho pYedstavuje jako prvnho pYkladnho animtora, kterho kdy potkal:  Byl to velmi dobr, star knz. PYi chozi byl shrben a pYesto chodil celou tu cestu, aby s nmi poslouchal misijn kzn.  Povzbuzoval m, abych chodil asto ke zpovdi a ke pYijmn. Nau il m dlat si ka~d den krtkou meditaci a duchovn etbu. Veaker svoj voln as jsem trvil u nho. (MdO) Jako protiklad pYkladnho animtora Dona Calosso, zmiHuje Don Bosco o pt strnek dle negativn pYklady animtoro: knze z Castelnuovo.  asto se mi stvalo, ~e jsem na cest potkal farYe a kaplana. Zdlky jsem je pozdravil, uctiv jsem se k nim pYibl~il a oni jen optovali moj pozdrav a pokra ovali ve sv cest. S hoYkost jsem Ykval: Kdybych se stal knzem j, takto bych se nechoval. Sna~il bych se chlapcom pYibl~it, dt jim dobr rady a Ykat jim pkn slova. Vaimnme si dobYe, kter vlastnosti zdorazHuje u dobrho animtora: ast, tYebas i namhav, na tom, co mlad dlaj, ochota vnovat svoj as, kdy~ potYebuj pomoc, povzbuzovn k duchovn etb, pYibl~en se jako prvn k mladm, dvn dobrch rad a pknch slov. (Bylo by velmi snadn zdokumentovat, jak Don Bosco dl vaechny tyto vci i za nemyslitelnch okolnost, napYklad na stanici Carmagnola, kdy~ poprv uslyael hlas Michala Magone: pYibl~il se k chlapcom, sna~il se zapojit do jejich her s rizikem, ~e mu ujede vlak, Yekl pkn slova, dval rady a skon il tm, ~e se spojil s jejich  afem , Michalem Magone.) Chtl bych zdoraznit zkladn charakteristiku, kterou Don Bosco vy~aduje od vychovatele-animtora: fyzick a aktivn pYtomnost nejen k zabrnn n eho zlho (negativn asistence), ale i k pYjemnmu, vstYcnmu setkn, kter slovy animuje chlapcov ~ivot, kter probouz radost a smysl pro Boha (asistence pozitivn). Troufm si tvrdit, ~e vychovatel, kter pova~uje polden strven s mladmi za  promarnn , kter nechv mlad samotn a utk pYed nimi ke knihm a asopisom, kter nachz podnty k v~nmu zamyalen vhradn v knihch a nehled je tak v konverzaci s mlde~, nem styl Dona Boska. 4. }ivot v Chieri Je to poprv co Jan Bosko pYichz do njakho msta (i kdy~ malho). A Don Vilimberti, prvn knz, kter se stal jeho pYtelem,  mi dval dobr rady jak se chovat a jak se dr~et daleko od nebezpe  msta. Chtl bych potichu poznamenat, ~e mnoz chlapci, kteY se pYisthovali do naaich mst, o ekvaj tyto  rady tak od ns. Naae tolikrt opakovan  Jak se ma? by nemlo zostat otzkou bez odpovdi, ale za tek  klidnho prozkumu situace , tYeba o rodin, akole, pYtelch, navatvovanch mstech, shldnutch filmech... Vesel spole nost. V Janu Boskovi, kter je ji~ mladkem, se rod nov, zraleja postoje. Poprv (a bude to dlat po cel ~ivot!) se nachz obklopen mnoha mladmi, vybr z nich ty nejlepa a zakld skupinu, spole nost, kter se neoddluje od ostatnch, ale stv se dobrou dua a kvasem ostatnch. Kdo bojkotuje salesinsk  forma n skupiny , kdo je nezakld, jakmile je to mo~n, kdo je nahradil skupinami jen sportovnmi, je velmi vzdlen od perspektivy Dona Boska. Jeat jednou poprv (a bude to dlat po cel ~ivot!) sestavil mini-pravidla  spole nosti . Pro Dona Boska se toto stane jistm druhem mnie: mlo pravidel, jednoduchch, z nich~ je hned jasn kdo tam patY, co je tYeba dlat a co se dlat nesm. Pravidla Vesel spole nosti maj jenom dva body (1. }dn jednn, ~dn Ye i, kter by nebyly dostojn pro kYeseana. 2. Pe livost ve akolnch a nbo~enskch povinnostech.). BezprostYedn pYed tm Don Bosco vyslovil jeat tYet bod, kter je  zahrnut v pravidlech ka~d spole nosti, kterou zalo~:  Kdo by klel, vyslovoval Bo~ jmno bez cty, kdo by vedl zl Ye i, mus odejt ze Spole nosti. Jeat jednou opakuji, kdo nevy~aduje od mlde~e v oratoYi, v naaich organizacch toto  minimum kYeseansk spolu asti , komu sta , ~e m velk po et dt a ~e vyhrv turnaje, ten je velmi vzdlen Don Boskovu smalen. Aktivity jsou stejn, jak nalzme ji~ ve Valdock oratoYi:  Organizovat hry, vst rozhovory a st knihy, kter napomhaj vaeobecn radosti, a vychzky (MdO). Bhem akolnch przdnin.  Pokra oval jsem ve sv p i o mlad. PYitahovala je m vyprvn, ~iv hry, psn. Mnoz, i z Yad velkch, neznali pravdy vry. Mezi hrami a vyprvnmi jsem je vyu oval katechismu a kYeseanskm modlitbm. Byl to ur it druh oratoYe. Je zajmav definice OratoYe: katechismus a modlitby mezi hrami a vyprvnm. Vam si, ~e aby mohl dvat kYeseansk ~ivot, potYebuje se ~ivit kYeseanskm ~ivotem, a na stejn strnce  Pamt poznamenv:  O tchto akolnch przdninch jsem pYestal dlat akrobata a vnoval jsem se etb nbo~enskch knih. Musm se s hanbou pYiznat, ~e a~ do t doby jsem je zanedbval. 5. Knz, po tYi msce kaplanem v Castelnuovo Kdy~ skon ilo onch takzvanch  16 let animtora , Don Bosco za n svch 47 let knze. I nadle je animtorem, ale objevuj se nov prvky, kter mo~e mezi mladmi rozvjet jen knz. Jinmi slovy: vchovn styl zostv stejn, hodnoty zostvaj stejn, ale navc za n velmi intenzivn apoatolt zpovdi-duchovnho veden. A je mu od za tku jasn, ~e pro posvcovn chlapco je nutn, aby se on sm stal svatm, ~e kobrcen chlapco je nutn, aby se za n modlil a obtoval. Od tto chvle mo~eme u knze-vychovatele Jana Boska vypozorovat dv stYedn hodnoty: ( bt, radostn mluvit, vyprvt, hrt, u it katechismus, vst kmodlitb; ( pYemalet nad nbo~enskmi knihami (= meditace), modlit se, obtovat se. Obtovat se pro to, aby jeho apoatolt mezi chlapci byl inn. 6. Po tek oratoYe Ve vznicch. Setkn s uvznnmi chlapci je pro Dona Boska velkou lekc. Byl tak pYtomen obaen jednoho dvacetiletho mladka. U  je katechismu. Chpe, ~e  je potYeba pYi init se, aby se stali kYeseany , jestli~e chce, aby se vrtili do ob ansk spole nosti. Pae:  Ruku v ruce s tm, jak jsem jim dval poctit jejich lidskou dostojnost, jak jsem nechval zaznt v jejich mysli morln a nbo~ensk principy, zakouaeli v srdci pYjemn pocit, kter jim pomhal rozhodnout se stt lepami. Chpe, ~e mnoha mladm mus pomoci objevit poklad, kter v sob ukrvaj: bt dttem Bo~m. Prvnmu chlapci, Bartolomji Garellimu, (jak jsem se ji~ ze airoka zmnil na za tku) nabdne velmi prostm, a~ elementrnm zposobem: znovuzskn rodiny (kterou u~ nem) tm, ~e bude uprostYed pYtel, doplnn kultury (kterou od tehdeja spole nosti nikdy nedostane) prostYednictvm trochy akoly; znovuzskn dostojnosti dtte Bo~ho (kterou ztrc) prostYednictvm kousku katechismu. U Mstskch mlno, bhem putovn oratoYe po roznch mstech, zostv Don Bosco nerad a brzy odchz. Dovod mo~eme poznat z jeho slov:  Nebylo nm dovoleno slou~it ani mai svatou, ani udlovat svtostn po~ehnn. Chlapci nemohli pYistupovat ke svatmu pYijmn, co~ je hlavn zklad naa oratoYe. Nad touto poznmkou bychom se mli zamyslet. FarYom, kteY si st~uj, ~e Don Bosco neposl chlapce z oratoYe do jejich vlastnch farnost, odpovd:  Nen mlo tch, co jsou zanedban a nedisciplinovan. PYijmaj katechismus a modlitby jen tehdy, kdy~ jsou pYitahovni rekreac a vlety. (MdO) Nezd se, ~e by Don Bosco  instrumentalizoval rekreaci a vlety, ~e by dokonce nechal rekreaci a vlety  platit katechismem a modlitbou. PYi jinch pYle~itostech (napYklad vlety do Monferrato) ukazuje, ~e dobYe chpe vlastn hodnotu rekreace a vleto. Avaak v~dycky je podYizuje vyaamu elu, a nedl si starosti, kdy~ ho nkdo obviHuje, ~e tak mlad lidi  vydr . On m mlad lidi rd a chce pro n dobro. Mma, kter oslad uzdravujc medicnu, aby ji dt pYijalo, se nezd bt nkm, kdo  vydr . Po jednom vlet na Supergu, kde spolu se svmi chlapci vypustili ltajc baln - v t dob absolutn novinku, Yk:  Ony vlety vzbuzovaly v chlapcch velik nadaen. OratoY, ta sms modliteb, her a vleto se stala mm ~ivotem. Ka~d chlapec byl natolik mm pYtelem, ~e nejen poslouchal na ka~d moj pokyn, ale dokonce dychtil nco pro mne udlat. (MdO) Myslm, ~e tato zb~n definice  oratoYe podle Dona Boska je podstatn. Nikdy u~ se nezmn. Salesinsk oratoY je s definitivn platnost toto: sms modliteb, her, vleto, pYtelstv s animtorem, touha spolupracovat s nm, jen~ je bude smYovat k jedinmu cli: poctiv ob an a dobY kYesean; nejlepa z nich si pozve k asti na jeho apoatoltu, aby se stali kYeseanskmi animtory jako on. Jsme v roce 1846. Za deset let, v roce 1856, zalo~ Dominik Savio v oratoYi Spole nost Neposkvrnn: pln a dokonal naplnn ducha salesinsk oratoYe. 7. Valdocco, definitivn oratoY Mal kostel ke shrom~dn chlapco. Kdy~ vaemi vypovzen Don Bosco naael v lombaranovi Frantiaku Pinardi jedinho lovka, kter mu dovYuje a je ochoten pronajmout mu pozemek pro oratoY, Don Bosco ho ~d  o njak prostor, je~ by mohl upravit na mal kostel . Kolna, kterou mu Pinardi nabz, bude pYijateln, pokud bude prohloubena, opatYena schody a jinou podlahou. Neboli mus bt upravena tak, aby se v n mohli shroma~ovat chlapci okolo oltYe. Teprve potom, co je vyYeaena tato zkladn otzka, Don Bosco ~d o pronajmut pYilehl louky, aby si mli chlapci kde hrt. A chlapci, po dlouhm pracovnm dnu, pYichzej, aby pomohli Donu Boskovi pYipravit svoji oratoY: ne malovat ry ke hrm, ale vybudovat svoj kostel. Jednotliv slo~ky a charakteristick vlastnosti salesinsk oratoYe jsou ji~ vaechny. Chci upozornit a pYedlo~it k zamyalen nkolik vc: 1. Typick oratoY probhajc ka~dou nedli: Rno: Zpovdi, mae, svat pYijmn, biblick vyprvn na pokra ovn, sndan-houska, pro ty, kdo chtj, akola a~ do poledne. Odpoledne: v jednu hodinu za n rekreace, trvajc 90 minut. Petanque, chody, dYevn flinty, gymnastick pomocky... (Ne slo hry.) 14.30. Hodina v kostele s katechismem, ro~encem nebo neaporami, kzn:  ProstYedek, jm~ jsem vyu oval njak ctnosti nebo jak bojovat proti njak neYesti, svtostn po~ehnn. Od 15.30 do noci: dlouh rekreace. Pro toho, kdo chce, jeat katechismus, akola zpvu, etba (MdO). 2. Co dl Don Bosco-animtor bhem dlouh rekreace?  Dlouhatnskch rekreac jsem vyu~val k tomu, abych se pYibl~il ke ka~dmu chlapci. Slovkem do ouaka jsem doporu il jednomu vta posluanost, druhmu vta dochvilnost na katechismus, dalaho jsem pozval ke zpovdi, a jeat dalamu jsem doporu il nmt k zamyalen, a tak dle. Mohu Yci, ~e rekreace byla asem, bhem nho~ jsem zachytil pknou Ydku chlapco, kteY se v sobotu ve er nebo v nedli rno pYichzeli s velmi dobrou vol vyzpovdat. (MdO)  Don Bosco byl v~dycky prvn ve hYe, byl dua rekreace. Nevm jak to dlal, ale byl v~dycky v ka~dm kout ndvoY, uprostYed ka~d skupinky chlapco. Svou osobou a svm okem ns vaechny sledoval. Byli jsme rozcuchan, ob as upocen, dotrn, zlobiv. A on nachzel potaen bt s tmi nejubo~ejami. K tm nejmenam byl pozorn jako mma. asto se haateYilo a bilo. A on ns od sebe dostval. NapYahoval ruku k bit, ale nikdy ns nebil, chytl ns za ruce a silou ns odthl. (Svdectv `tpna Castagno) 3. Don Bosco zakld Forma n chlapeck skupinky (Dru~ina svatho Aloise, Dru~ina svatho Vincence, Dru~ina Neposkvrnn...) el: zlepait se tm, ~e budou prokazovat dobro, pomhat Donu Boskovi, kamardom, chudm. 4. Don Bosco za n (tdenn) duchovn cvi en pro padest nejlepach chlapco, jm osobn vybranch s vhledem na budouc povoln. Stoj ho  velmi mnoho , ale jsou tak inn, ~e se jich nikdy nevzd (MdO). 5. Pae Pravidla, se ktermi vaechny seznamuje, aby ka~d vdl, co se v oratoYi dl a co se tam nedl. Po stech je opakuje ka~d den pYi oznmench a pYi  slovku na dobrou noc (Cel je to publikovno v  }ivotopisnch pamtech III, 98-108.) Krtk ryvek z Pravidel k naaemu zamyalen:  el Svte n oratoYe je zamstnat mlde~ ve svte n dny pYjemnou a po estnou rekreac, pot co byla pYtomna na posvtnch obYadech v kostele. Xekl jsem: a. Zamstnat mlde~ ve svte n dny; neboe v centru pozornosti byli pYedevam mlad dlnci, kteY byli zvlat ve svte n dny vystaveni velkmu morlnmu a tlesnmu nebezpe ; nejsou vaak vylou eni ani studenti, kteY by chtli ve svte n dny a bhem przdnin pYijt. b. PYjemn a po estn rekreace; takov, kter opravdu slou~ k rekreaci a ne ke zni en. Nejsou proto dovoleny takov hry, dovdn, skoky, bhn, nebo jakkoliv druh zbavy, pYi nm~ by bylo ohro~eno zdrav nebo morlka chovanco. c. Pot co byli pYtomni na posvtnch obYadech v kostele; neboe nbo~ensk vzdln je primrn cl. Ostatn je vedleja; je to lkadlo, aby pYiali mlad. Tato oratoY je pod ochranou svatho Frantiaka Saleskho, proto vaichni, kdo maj v myslu vnovat se tomuto druhu innosti, musej pYijmout tohoto svtce jako model milosrdn lsky a dobrho chovn, jen~ jsou koYeny, z nich~ vyrostaj plody, kter od oratoYe o ekvme. ( Podmnky pro pYijet mladch do oratoYe ( st II, kapitola druh)  1. Proto~e elem tto oratoYe je dr~et mlde~ daleko od zahlky a apatn spole nosti, zvlat ve svte n dny, mohou bt pYijati vaichni bez ohledu na povod a stav. 2. Avaak ti, kteY jsou chud, nejopuatnja a nejmn vzdlan, maj pYi pYijet a p i pYednost, proto~e maj vta potYebu asistence na cest k v n spse. 3. Je po~adovn vk osm let, proto jsou vylou eny dti, neboe posob ruaiv a nejsou schopni chpat to, co se vyu uje. 4. Nen na pYek~ku, maj-li tlesnou vadu. Sta , kdy~ nemaj naka~livou nemoc nebo neposob u svch kamardo velk zhnusen; v tchto pYpadech by u~ jeden takov mohl z oratoYe odpudit mnoho ostatnch. 5. Ae jsou zamstnni njakm umnm nebo Yemeslem, neboe zahlka a nezamstnanost na sebe pYitahuj vaechny neYesti a in ne innm jakkoliv nbo~ensk vzdlvn. Kdo by byl nezamstnan a chtl by pracovat, ae se obrt na Protektory a ti mu pomohou. 6. Kdy~ mladk vstoup do tto oratoYe, mus se pYesvd it, ~e se jedn o nbo~ensk zaYzen, v nm~ je snaha vychovvat dobr kYeseany a poctiv ob any, a proto je pYsn zakzno klen a veden Ye  proti svatmu katolickmu nbo~enstv. Kdo by se dopustil tohoto pYestupku, bude napoprv otcovsky upozornn; jestli~e se nepolepa, bude na to upozornn Yeditel, kter ho z oratoYe vylou . 7. Tak uli nci mohou bt pYijati, pokud nedvaj pohoraen druhm a projev dobrou voli polepait se. 8. Nic se neplat ani pYi vstupu, ani pYi bydlen v oratoYi. Kdo by se chtl zapojit do njak vnosn spole nosti, mo~e se zapsat do Vzjemn Pomoci, jej~ pravidla jsou uvedena samostatn. 9. Ka~d m svobodu, zda chce do oratoYe chodit nebo ne. Vaichni, kdo ji navatvuj, maj povinnost podYizovat se pokynom vaech vedoucch, nle~it se chovat pYi rekreaci, v kostele i mimo oratoY. ( Chovn pYi rekreaci ( st II, kapitola tYet) 1. Rekreace je nejlepa lkadlo pro mlde~ a je ~douc, aby se j mohli vaichni z astnit. (& ) 4. Je zakzno hrt o penze, jdlo a ostatn pYedmty. (& ) 6. Je zakzno naruaovat hru druhch; hzet kameny, snhov koule, ni it rostliny, npisy, obrazy; poakozovat zdi, nbytek, dlat zna ky nebo malovky uhlm, dYevem, nebo mkoliv, co zne iaeuje. 7. Obzvlat je pak zakzno rvt se, Ykat sprost slova a pou~vat zposoby, jen~ jsou projevem necty vo i kamardom. Vaichni jsme Bo~ dti a musme se mt rdi stejn jako bratYi. ( Chovn mimo oratoY ( st II, kapitola pt) 1. Pamatujte si, ~e jsou vci, kter je tYeba zachovvat i mimo oratoY. 2. ZaYite se tak, abyste nezapomnli ka~d den na rann a ve ern modlitbu a na nkolik minut duchovn etby. 3. Varujte se nestydatch Ye  a rozhovoro proti nbo~enstv. `patn rozhovory jsou zkzou dobrho ~ivota. (& ) 5. Nebute pYteli tch, kdo by se vs sna~ili odradit od vaaich povinnost; zvlat prchejte pYed tmi, kdo by vs navdli ke krde~i ve vaaem dom nebo i jinde. Shrnut V mysli Dona Boska se po dlouhm tYben vykrystalizovala idea oratoYe zahrnujc tYi zkladn prvky: 1. PYtomnost animtora, kter je lidsky i duchovn na vai Toto vy~aduje: - PYtomnost animtora fyzick, aktivn, stl (osoba, kter zabraHuje zlmu, a zvlat organizuje vesel a podporuje mno~stv iniciativ). - PYtelstv animtora s dtmi, jen~ se mezi nimi ct dobYe, rd s nimi trv as, mluv a ~ertuje se vaemi. - Zjem animtora, kter se informuje, pomh, rad, kter je vyhledv kdy~ chyb, jde za nimi i mimo oratoY, mysl na n, pYemal o nich a modl se. ( Podnty k zamyalen pro animtory: - Jsme pYtomni fyzicky? aktivn? stle? Nebo zdravme dti na dlku a dvme pYednost lavi ce, dv atom, pYtelom? - Vnmaj ns mlad jako pYtele, jako ty, kdo jsou s nimi rdi? mluvme s nimi, ~ertujeme? - Zajmme se o n? Znme (krom mu~stva, ktermu fand a znamen, v nm~ se narodili) jejich situaci v rodin, ve akole a v nbo~ensk oblasti? - Poznamenali jsme si den jejich svtku a narozenin, abychom jim mohli popYt? - PYemalme o tom, co Ykaj? PYemalme o tom, co pro n mo~eme udlat? Modlme se za n? Mme seznam jejich jmen a ob as si jej prochzme? - Na co myslme, kdy~ slyame mlad Ykat:  U~ do oratoYe nechodm, proto~e tam chod zl kluci,  Proto~e tam nen ~dn salesin,  Proto~e m tam bij a nikdo se m nezastane a ostatn se smj,  Proto~e m tam nenechaj hrt si,  Proto~e si musm najt nsilnickho kamarda, kter by m ochrnil, kdy~ m chtj bt nebo m nenechaj hrt. (}dn z tchto vt nen vymyalen!) - Hledte na strnkch o Don Boskov oratoYi dala aspekty, kter tuto oratoY inily  velmi lidskou a sna~te se je reprodukovat u ns? - Pro tte znovu strnky Pravidel OratoYe, kter napsal Don Bosco, a podtrhvte si to, co ji inilo lidsky bohatou? - Xeknte svoj nzor na vaai aktuln oratoY (uvete fakta!) z tohoto pohledu. 2. ProstYed bohat na radost a vesel UtvYelo je: - PYtomnost ne  jedn hry, ale mnoha nejroznjach her, doplHovanch novmi pomockami a novmi sout~emi, vymyalenmi fantazi animtoro. - ast animtora (potom animtoro) na hrch. - Aktivn pYtomnost animtora (s bystrm okem, tedy takov pYtomnost, kdy se nenech zaujmout osobou, s n~ mluv, ale nadle klidnm pohledem sleduje okol, zatmco pokra uje v rozhovoru), kter pYedchz a uklidHuje hdky, chrn slaba, nechv hrt vaechny, kdo o to maj zjem. - Zbavn etba, psn a hudba, vlety, divadlo. ( Podnty k zamyalen - astnme se her dt? - Umme nabdnout njakou alternativu k fotbalu v lt a k ping-pongu nebo kal u v zim? - Brzdme nsilnky, hasme vznikajc aarvtky, mme bystr oko abychom vidli i do dlky? Chrnme slaba? Umo~Hujeme vaem, aby si zahrli? - Co si myslme o zYzen  koutku zbavn literatury, asopiso, bro~urek (AD specil, Nezbeda, Salesinsk magazn...) v naaem stYedisku? - Jsou hudba a psn pou~iteln pro o~iven naaich skupin? A co divadlo? - Pova~ujeme za vhodn organizovat pa vlety? - PYe tte si znovu strnky Don Boskovch Pravidel a podtrhnte ty aspekty, kter podporuj radost a vesel. - Xeknte svoj nzor na vaai aktuln oratoY (uvete fakta!) z tohoto pohledu. 3. ProstYed kYeseansk UtvYelo je: - Zkladn Don Boskovo pYesvd en, ~e pro dobrou vchovu je tYeba klst Boha na prvn msto, a pokud se nevychovv kYeseansky, pak oratoY nem prvo na svou existenci. - PYtomnost kaple-kostela, kter byl stYedem oratornho ~ivota: tam se chodilo na mai, ke svatmu pYijmn a ke zpovdi, poslouchat kzn a lekce katechismu, zpvat kYeseansk psn. - PYtomnost animtoro, kteY byli opravdovmi kYeseany, kteY pomhali dtem, aby naaly v pYtelstv s Pnem zdroj sv dostojnosti a prav radosti. - Mluvilo se o Pnov pYtelstv a o hYchu. Vyprvly se pYbhy z evangelia a ze ~ivota svatch. - Byly pYesvd eni, ~e svat pYijmn a zpov jsou  podstatn initel , kteY utvYej z mladch  poctiv ob any a dobr kYeseany . - Organizovaly se forma n skupiny, obnovy a duchovn cvi en, ka~dodenn se dvala kYeseansk myalenka (slovko na dobrou noc). - Byla sestavena jednoduch a jasn pravidla pro kYeseansk chovn v oratoYi a mimo ni. ( Podnty k zamyalen - Jsme pYesvd eni jako don Bosko, ~e abychom mohli vychovvat, musme postavit Boha na prvn msto? - Jsme pYesvd eni, ~e smyslem oratoYe nen jen bavit dti, vyhrvat turnaje, ale pomhat mladm, aby se stali poctivmi ob any a dobrmi kYeseany? - Pomhme mladm stt se lepami kYeseany tm, ~e se o to sami v~n sna~me? Vid v ns  pYkladnho kYeseana ? - Jak vznam m kostel-kaple v naa oratoYi? - Mluvme o Pnov pYtelstv? Vysvtlujeme, ~e v pYtelstv s Je~aem je zdroj prav radosti a naa dostojnosti? }e hYch a sobectv je ur~ka Boha a naae prohra? - Uva~ujeme o zorganizovn forma n skupiny, jej~ lenov by se anga~ovali v etb evangelia, v osobnm rostu slu~bou druhm? Nebo mme jen sportovn oddly? - Co s nmi dl skute nost, ~e do oratoYe pravideln chod dti (tYinctilet), kter prohlaauj, ~e nevY v Boha ani v nic jinho, nebo mlad (aestnctilet), kteY pYiznvaj, ~e ji~ tYi roky nebyli na mai, ~e se nikdy nemodlili? Co jim pYinesla oratoY krom m e a ping-pongov rakety? - Uctiv, ale rozhodn vylou en tch, kdo  maj hloup zvyk klt nebo vst nemravn Ye i vm pYipad v dnean dob pYekonanou zle~itost? - Hledejte na strnkch o Don Boskov oratoYi a v Pravidlech oratoYe prvky, kter ji inily  kYeseanskou a zamyslete se, zda je mo~n je reprodukovat. - Xeknte svoj nzor na vaai aktuln oratoY (uvete fakta!) z tohoto pohledu. (Proto~e tyto strnky byly poprv Ye eny jedn skupince animtoro, pYipravil jsem pro n tak  podnty k zamyalen . A koli v tto psan podob nejsou pln na svm mst, nechal jsem je tam, proto~e tm, kdo se chtj zamalet nad svou oratoY, mohou bt u~ite nmi.) Salesinsk asistence v oratoYi 1. Salesin a animtoYi si mus pYedevam uvdomovat, ~e salesinsk oratoY nen veYejnm prostranstvm, kam mo~e kdokoliv pYijt a dlat tam, co se mu zlb. Je to soukrom vlastnictv salesino, kteY je s pomoc pYtel oratoYe dvaj k dispozici vaem mladm, kteY tam chtj pYijt. Jako soukrom vlastnci musej nejen platit dan, elektYinu, vodu a topen, ale tak maj ob anskou a prvn zodpovdnost za vaechno, co se tam dje. A maj tak prvo stanovit v oratoYi nkter pravidla chovn pro jeho nvatvnky a vylou it ty, kdo je nepYijmaj, nebo je opakovan poruauj. 2. My, salesini, duchovn synov Dona Boska, pYijmme otevYenm oratoYe zodpovdn kol. Zavazujeme se vo i rodinm, kter nm poslaj sv dti, ~e je budeme vychovvat  salesinskou asistenc a animac, spo vajc na  rozumu, nbo~enstv a laskavosti . Zaru ujeme tedy rodinm, ~e budeme pYtomni, ~e je budeme  sledovat , ~e budeme plnit roli rodi o, ~e jim budeme pomhat, aby se chovali jako  poctiv ob an a dobY kYesean (ve slovech, postojch, v chovn mezi chlapci a dv aty). 3. Jestli~e se nectme dt rodinm tuto zruku, musme bt natolik estn, ~e to Yekneme rodi om a po~dme je, aby pYiali a pomohli nm svou pYtomnost. V krajnm pYpad musme provoz oratoYe omezit na dobu, po kterou jsme schopni dt tyto zruky. (VeYejn instituce neotvraj pro veYejnost sv Yady v dob, kdy nemaj ~dnho zamstnance, kterho by poslaly za pYep~ku!) 4. Naae humanitn-kYeseansko-vchovn posoben, o n~ se sna~me, mus bt mlde~i a jejich rodinm zYejm. Mus vdt, kdo jsme a o co usilujeme. Ti, kdo nesdl naae zmry, musej vdt, ~e salesinsk oratoY nen jejich msto. 5. Ka~d animtor-vychovatel mus oratoYi vnovat: - pYtomnost fyzickou - pYtomnost aktivn, organizovn her a innost - pYtomnost bdlou a zroveH pYtelskou a klidnou (laskavost) 6. PYtelstv se projevuje nej astji v tom, ~e s chlapci a dv aty vesele a pYtelsky MLUVME. Dobr vychovatel by ml KA}D DEN prohodit pr slov s KA}DM chlapcem a dvkou, kteY pYijdou do oratoYe. 7. Vc ne~ k ostatnm chlapcom a dv atom je tYeba pYibl~it se pYtelskm a klidnm zposobem k tm, kteY jsou nejproblemati tja, kteY maj nejvta tendence uzavrat se ve skupinkch nebo v prech. 8. Snadno se stv, ~e animtor-vychovatel je  zadr~en dosplmi, rodi i nebo pYteli, kteY ~daj informace, chtj Yeait problmy atd. Mnohdy se tito dospl stanou  hradbou , kter nm brn, abychom se pYibl~ili k mladm, abychom je vidli a s nimi mluvili. Je tYeba omezit tyto konverzace s dosplmi na nkolik mlo minut, a pYitom  bystrm okem sledovat dn v oratoYi. 9.  Bystr oko znamen pYedevam to, ~e se nenechme zaujmout ~dnou aktivitou na 100 procent. Zatmco j animtor hraji (a je dobYe, kdy~ si hraji s mladmi), zatmco mluvm s mladm nebo dosplm lovkem, zatmco projednvm programy s ostatnmi vychovateli, bystrm okem musm sledovat, co se dje v roznch prostorch. Ne jako policista nebo hlda , ale jako matka, kter chce vidt kde jsou a co dlaj jej dti. 10. Jestli se oratoY otevr napYklad v 15 hodin, animtor-vychovatel mus bt na mst pt minut pYed otevYenm, aby se podval, jestli je vaechno v poYdku, a aby mohl s smvem a vldnm slovem vtat mlad, kteY pYichzej do jeho domu. 11. Nikdy neur~et, nebt ironi t, nebt. Nikdy nezostat  nm pYed sprostmi slovy a nevhodnm chovnm. 12. Zskvat si pYtele jednoho po druhm, aby ns respektovali vaichni. Petr Braido pae:  Don Bosco, kdy~ psal sv klasick pojednn, shrnul to nejpodstatnja z  preventivnho systmu do pojmu  asistence .  Ta spo v v tom, ~e se vysvtl pYedpisy a pravidla stavu a pak se dohl~ takovm zposobem, aby ~ci byli stle pod dohledem Yeditele nebo asistento, kteY s nimi mluv jako milujc otcov; ~ci se mohou podle nich Ydit za vaech okolnost, oni jim rad a lskypln je opravuj. Jinmi slovy to znamen: U in ~kom mravn nemo~nm dopouatt se provinn. (Giovanni Bosco, Scritti pedagogici e spirituali, LAS-Roma 1987, s.212). Teresio Bosco napsal o Donu Boskovi mnoho dl, mezi nimi~ je  Nov ~ivotopis , kter byl v italatin vydn ve vce ne~ 100 tisci vtiscch, a byl pYelo~en do 34 jazyko, v etn natiny, arabatiny a ruatiny. Bhem svch mnoha let salesinskho ~ivota usiloval trvit tmY ka~d odpoledne v salesinskch oratoYch jako  pomocn animtor . Zde chtl vyprvt a pYemalet o prvn oratoYi Dona Boska, a srovnvat ho krok po kroku s dneanmi salesinskmi oratoYemi. Je pYesvd en, ~e ob as zapomenut Don Boskova oratoY, zostv zkladnm modelem, ikonou (tedy svatm obrazem) ka~d dnean salesinsk oratoYe.  PAGE 24  PAGE 23 F48j R V ''\????II*J,JZJJM.OfTf^fNgg.i8iii n6nppyy2z:zz] j]65CJ$OJQJ55CJ6] jCJ U5CJOJQJ5CJ,OJQJ CJ OJQJN FH$a$$a$[[6jl(    V X zP,"$a$,l&j!'''''(+,./"14\6D9<????CGIII$`a$$a$II*J,JZJ\JMOSW6XxXZ[&^^_ta&b"T:~T:r j56]OJQJ5CJ5\6[bV x$&(NP$h`ha$$a$^BHPL^@Rbrnd&`bd*V     lH`f!!>)@)B)j)r46EEbVVVV[[[[[0J!mHnHu0J! j0J!U6] 56\]CJ6CJ] j]65CJ5PFJV24$Nf^D$`a$$a$Dfh~N^`\ $`a$$a$V X x  n     Ttxzln>$`a$$a$ b!d!f!!!! #$%v&'(<)>)j)8*b+H,,-$`a$$a$-2/z123j4l4n4p466669b;@?:B DrDDEEEGHJK$h`ha$$`a$$a$KOPQXRZRVVtX~Y[[[[[[[[ $a$$a$[[[[[[[[[[6]0J!mHnHu0J! j0J!U / 0&P 1h .!"#$%71Dd3''$  C bAJ\\Tajemnik\cliparty\SDB\SDB-1058.GIFb0QwDfqC==F0Dn0QwDfqC==FPNG  IHDRiǭbKGD#2 cmPPJCmp0712Om0#IDATx͝AoFQlzU6IDyl2^ܴn `%fD!w3ldhOt0sfZwe"ͯSN:uJk[?jbF5քQ;7,cfnPXq 4R|"(\j0G^LPu:2uu泙  [d ~3/>^_9>D(dTnʠ2) 'Xt*P 9I/; Eݫ9>kxLpPRlPA*6JheɦXp?u`r,{ bn㯅yփNsŋKBIGBԫNÎ Ż\t4(@咭y­h/'!LG-y bqce/=jMzM~Юb?u>{)('ى;uΘngMZFCe'ŋͼ4PjtUНU[16-S3dx3pl6{%tlan\eڼ"hXqn%F*:,υMy~(g+ojV>>׽ONk[nj9^ }룮h4gA@ˣЋ;T5Xzܙ_]EM}!ftb\[佂:<u*`#Ct|LYg 31u.z:K=G>h z(4wixs ) !л"Q|u.k?x,3V\ja}KU(rhT~ MwK(*Phq QW\ZTEkћ3g S%U:Cw՛ݑ5'e UxP-ƅ2S/篋vt~uĮih[s5&M5`kv]k) sM-=;Vk̙trx%At\Vٓ2m5^Hi9P& ӳ'3M3唽$Y0z#s@>W0M^?b:ʸsz ;kq:G!0R{0EϠd,g\7r|TQ𵡂؁w hkιPA{؁u6=7+$: O1Netmkw7-\Ʀߪ1~'T9OfPݞ 6 |$@'8tIe48~l0"‡fƟWB[tb jo c5h;z}lA 8h。iɟv}v/9@klKw Xxnm}MhUk4 I[##BNVhc/=(7cgn{ctL#cg˒=&NY@!@7(F ̑L^&M}7/y+gG(:@q`+`|݊enBK=B2viZl \0ijRB)];_@,%PzzȔ`T^R:hm~,ݦ=~fz)$-SOUL$2 oµs` IG4*R 5܏QbA'sTcT0]&',@(Xzx..[ߡUe9Й3Sz&\bbaT?`NR0>χoVfXAK1,dq>[h1_zx03胑3(I܋@1IBKP|MO; ]rgAP͠װ[G%ttqDn Ldh:>ͧ'\B,5/F@P辻CˮQygS $O x]'/BP}Ӗ86Ӊ ^ i+/Æ,'[t O@{xkNK=,6@%BQhzq0"h"sſ#hVkF;.a.•A=g|Q̿\P!ThC(@1)(8p[y-L'@D/'MOJ]w:})휝$aZN2h+y,}gs{RfQBEW ͢(Y {ld5޼اZh܀WYK@ ]֣]¡Lu*0@ wbbDx]pVn{w(44)h: v CctX5{rJI P8ךcc\(+rE!Y(܏\_𤫞z}sf/^B%їhJYO=F P®XG9ȓDyI6(W~?@3Q\>]2xTLT6lD&+g# e} t@Ǘvmz{Rg ީ.2_4쑁ly(*Ag9vړx ~EPp߁M< rڏZhx"DҒTe  > [k Xx;dSDL .[ɧJC0fp1^\ J?;0Pgcʠ77bLqL56L_PvNhbPsFPg6N2Ap>L8z9fr7l0<';:7;T3Rh6mሠߣ@1 GeD_:R((7-t_0c >OەjنO.z3Tl"DT,' .V}氰׏).| /ѭVpKff⢔N6A#m.־)3qyŜB3#z̃ÈG|NyxnEm _"l9ۏpJe7m[Lu>=Qub>[J)8w.V < SJ0T.y}_B躁EaM~BW՞>P+h|mX-zpEqFJ4RhfLx`ʍ0)ڳ!@$BSsn62ՂbJp>c\xHOC!LGM"w ]`oṟ+8/==$B7)\e"1u$ZHȴߨm?ƽgNӟwS:0љxb~/;u&ruтLMGtY?S8`]J6tؼDh CBgt\U/>Q$|jhV7 dKԙ>@O464:UTZNPtpurR@[UP9롪XzrPS_zP{ >u5ު>s4kփg۫8 j2O]B9[( T1N^e 3w0U@#jZVCqLj ZӴWP\kXBqQB!hԥx ek<2Bѕ,cNbE5eɚ@P Ё##ge\vqA_i,2;܍hmb:ʵZ%?!拣50in;U}"hMf`Iӎul2U>ꣃ'ҚjRpqpj5$}Hp6xdPIly3hMfO@wHs܇YwF lˢMfA ̅((87Y. eO{%O FJ]̞szQ@%;<ԩ}l_?֟PCB'SYWP\.qσbh mrohOBex|P0}-q\MKccv'{!TkGyB;hMcHW2@pP\E]@sT? 5n ]yJw*Cb'[22fcZg<< 0ڙpF=͢j($AjwLe ΁PrJhK -2+#sEX F7H H#ιX,_ S{F@CKmBb7 A#[۞ޫCS6X|)壷z8c;dBHKhf UQ:;jo]>#h n6>Z3=z.]L6wvemi%t` b^,D-: U3 G!5CG4*%h6mQr3 }nG;Wa߼\M|4FoMP&zm n66_hƔ(JDic;-,<_TQ<*^A iFhK&QgROA5tjTCcgȘOUCyfâ»ZE`fa#|.FA)QX>L15BoVI3pj-(JY"ɚ.((B{1C=H|75#SU`dVԜZjYx{!];~].5\.\&_fmPE5i.h>N-+\ jl1Vz& j pf+oCf6ѠXyb-2UTnB .@ӸPSŇAG&Aˢ~ֻhN OX{F5]yS=߬)dusj,4AYJE:Wq.Vn겠&e\R`24/:Fvf Қ-yrbm׌Q 2~޼ TB1&"[yJՃiP7;fezA?1i j2#-IE2|䥪ןE ڕ#64!.Z;t pe`]Ǭz@ї&Hhɾ]?ۼri X0I4w.~c/i)Ձj3m|؍ZH+.w&c/|#7)3=ĈENlm1lfTB,A:u{>U h;eAmcfr\խJ)>BXD9ӪLG E՜sh~V xڛtVUTJLE%I0󇍦vfq M(mT P=(cEQ4eM[oqK:{UR$dbPiX@)bT )0s>:/ ӏybE ^E5ʁxf{_< TA6h*Jy Hss"i[Ň?:w}u:vt燨Z!XI/OA&-h:d+E! g/w\o7uVioQ0lpcxLTM@YYQ55 ڗUFo+ .gVn)>tU ڟڛ--t7{ ̏mUy_J|#%eZ9ʕNbRcsTOۘQލɦG~~x*=V0*a6ԬhNu^,fx!AOtEp bo7ᓩ@g@Btbī>{TZjӼfwQ@ ii034Gzv[j >nT4ar27ti{-S:ioLw$JEN+/XCN5q9^9l-#bAulݬ.A wrԼC{K9ό"\Mgq"uea:]^Zm0i3UZ+k/) mW}Ȟy7вU6Zh:,d}oF7=Bu.O4NTh]{cəhRMl8(fVc}jOYH79 w$ĶuBRZl{lg5{2e%(*$>O1'/$w䡱QCO{Rl6rwCR).,WNuڵ#zqnON/@>CcWԳЕxV~81* TK [ g`+pZmp}q@;J2 S@>θ E?1(iaV%PV=;hM$4e̟>x`Iv*ÏZ7k'uI-1=.kbTvzŎd95PHGBH{KK݊si8ԮFK3ߏ0Ǽ/b=NECullKOqhB0 ' j7u fu@%ւq]9{sm*=K4|| պ&^bl lg9w8'qv W?#T1h[mqa/uuj9~&~:ϸ&:S<&꼃s>vj9ǹ]84 (ǻ묃9U6g.Q>)%s✠ MgǗ*75vTv:a:}Q_Tz`1s>0 JA#JU+}2egt|ӮR eod J8޻ ;5ڕ6s#-0e\|O0)6oigiGPޒ? )AT"e7>~\ zH$p2m#_1QAA9K );D@E%]RCpB3qAflj:, SNs:Y[?/ѱAP(&nI e7@; MV3\8e7.yǚ$@zZ}|,σsi?VؘeLNϭ ) #(u&*UIzYhvÔE4@si(@=s-J0&(ǔ3Q@0 /쀦ѹ{YLb(ZvG+,28:g}R>>N%Q2S :j HtaՑC{ߧmr;_jab,t;[/Okc<Ut$PԨ18=h2qK NoXEhO*UC5 VH&[H$&CߟFCڂrOГ;sH6t$}aw2SOl[۳33z`uO#qڕV=A{߱pTҤ/u(s1hmZ7N h.AwP=pYoD4WC\@_g~~!#=AX DЏhX#Ӊߔ{P{g?O9km@ Ĵu_b0(,qf_)pc?0l9 y_RYõs)54ho?AY5\Juwlpjχv3]z# RT!3sAQʵFB@e4]<Z A(J>/u>R\0ePUbFԩwoFW %+QA1ՠHϹ߃AU7W(nd/<E὎TƖq(oo,PUȱ5΢~/B^z/ 猍i*Jà9eDPc:d:˩W ͟kC@ˍ.::8OKˈF/1LUIENDB`# iX@X Normln1$ *$7$5$3$B*OJQJCJmHsHPJCJ@@@ Nadpis 1$$@&a$5CJ$OJQJBA@B Standardn psmo odstavceHOH WW-Absatz-Standardschriftart:O: Symboly pro slovn@O@ WW-Symboly pro slovnJO!J Symboly pro odr~kyOJQJCJPJCJPO1P WW-Symboly pro odr~kyOJQJCJPJCJJOAJ WW-Absatz-Standardschriftart1LOQL WW-Absatz-Standardschriftart11HOaH WW-Standardn psmo odstavce6Oq6 WW8Num2z0OJQJCJPJCJ6O6 WW8Num3z0OJQJCJPJCJ6O6 WW8Num4z0OJQJCJPJCJ6O6 WW8Num5z0OJQJCJPJCJ6O6 WW8Num6z0OJQJCJPJCJ6O6 WW8Num7z0OJQJCJPJCJ4B@4 Zkladn text$a$4>@4 Nzev$a$5CJ$OJQJ.. Zhlav  p#, @, Zpat p#*)@* slo strnky8P@"8 Zkladn text 2"6]~#$OPQRUVWXYZ[\]^_`abcdefghijklmnopqx56 +,=(  ~ ^Q.!""""##-#.#$%')*<*++-W--.01d2 5H6I6J6U6V6647*9v;=?PATCUCVCqCrCEEFjIKKKKKMMOP1SSS+USVTVUVVVXYYYYYY[[~]]^^aPbdiejekeeeghhhh#ii+jjEkFkDm@oAoppppqrrrstLu]v^vvJwwdx3y4z{'||}}}C~~D.wWnoHPQvHڅ*<ƈ=ʼnRыҋ\waˎ̎ڎ@֐;ÑD$SK5678FGgh9OXc٣u,-ij:̫Ϋګ۫000000000000000000000000000000000000000"00000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000@ 0@0@ 0 0 z[[,IpbD-K[[ !!l,b$eFs[ʩd@0(  B S  ? ** Ϋ"$NPQQRSqvvwx47  *-<>' )   } ~ ]_PR-/!!""##,#/#$$%%''))**;*<***++++--V-W---..0011c2d2 5 5G6J6T6W6663757)9+9u;w;==??OAQAAASCVCpCsCEEEEFFiIkIKKKKMMMMOOPP0S2SSS*U,URVVVVVXXY YYYYY[[}]]^^aaObQbddhekeeeggghihhh"i$iii*j,jjjDkGkCmEm?oBoppppqqrrrrrrssttKuMu\v`vvvIwKwwwcxex2y4y3z5z{{&|(|||}}}}B~D~~~CE-/vxVXmoGIOSuwGIمۅ)+;=ňLj<>ĉƉQSЋԋ[]vx`bʎَ͎ێ?AՐא :<‘đCE#%RTJL49EGfi89NO WYbdأڣtv+-hj9:˫ͫΫ٫۫-{++5,N,KKYYj,j>mCm@nrn#o?o;9ΫMartin/\\EZECHIEL\simunek\OratoY - model a ikona 2.docMichal Kaplnek/\\EZECHIEL\simunek\OratoY - model a ikona 2.docMichal Kaplnek.D:\WINDOWS\Plocha\OratoY - model a ikona 2.docMichal Kaplnek.D:\WINDOWS\Plocha\OratoY - model a ikona 2.docMichal Kaplnek.D:\WINDOWS\Plocha\OratoY - model a ikona 2.docMichal Kaplnek.D:\WINDOWS\Plocha\OratoY - model a ikona 2.docMichal Kaplnek.D:\WINDOWS\Plocha\OratoY - model a ikona 2.docMichal Kaplnek.D:\WINDOWS\Plocha\OratoY - model a ikona 2.docMichal KaplnekhD:\WINDOWS\Application Data\Microsoft\Word\ukldn pro automatickou obnovu OratoY - model a ikona 2.asdMichal Kaplnek.D:\WINDOWS\Plocha\OratoY - model a ikona 2.docT2P<D}ʐ^l4w\7uYP<Kʐ^j$*R N$9;RgBrNZ=bR-d+T+q Jx1rbuP<;a}{~:W.........h   ^ `OJQJo(h ^`OJQJo(oh ^`OJQJo(h | | ^| `OJQJo(h LL^L`OJQJo(oh ^`OJQJo(h ^`OJQJo(h ^`OJQJo(oh ^`OJQJo(h ^`OJQJo(h ^`OJQJo(oh pp^p`OJQJo(h @ @ ^@ `OJQJo(h ^`OJQJo(oh ^`OJQJo(h ^`OJQJo(h ^`OJQJo(oh PP^P`OJQJo(h ^`OJQJo(h ^`OJQJo(oh pp^p`OJQJo(h @ @ ^@ `OJQJo(h ^`OJQJo(oh ^`OJQJo(h ^`OJQJo(h ^`OJQJo(oh PP^P`OJQJo(h ^`OJQJo(h ^`OJQJo(oh pp^p`OJQJo(h @ @ ^@ `OJQJo(h ^`OJQJo(oh ^`OJQJo(h ^`OJQJo(h ^`OJQJo(oh PP^P`OJQJo(h   ^ `OJQJo(h ^`OJQJo(oh ^`OJQJo(h | | ^| `OJQJo(h LL^L`OJQJo(oh ^`OJQJo(h ^`OJQJo(h ^`OJQJo(oh ^`OJQJo(h ^`OJQJo(h ^`OJQJo(oh pp^p`OJQJo(h @ @ ^@ `OJQJo(h ^`OJQJo(oh ^`OJQJo(h ^`OJQJo(h ^`OJQJo(oh PP^P`OJQJo(h ^`OJQJo(^`6OJPJQJ^Jo(-h pp^p`OJQJo(h @ @ ^@ `OJQJo(h ^`OJQJo(oh ^`OJQJo(h ^`OJQJo(h ^`OJQJo(oh PP^P`OJQJo(h $$^$`OJQJo(h ^`OJQJo(oh   ^ `OJQJo(h   ^ `OJQJo(h dd^d`OJQJo(oh 44^4`OJQJo(h ^`OJQJo(h ^`OJQJo(oh ^`OJQJo(hhh^h`OJQJo(hH........hhh^h`OJQJo(hH........hh^h`)^`)88^8`)^`()^`()pp^p`()  ^ `.@ @ ^@ `.  ^ `.h ^`OJQJo(h ^`OJQJo(oh pp^p`OJQJo(h @ @ ^@ `OJQJo(h ^`OJQJo(oh ^`OJQJo(h ^`OJQJo(h ^`OJQJo(oh PP^P`OJQJo(h ^`OJQJo(h ^`OJQJo(oh pp^p`OJQJo(h @ @ ^@ `OJQJo(h ^`OJQJo(oh ^`OJQJo(h ^`OJQJo(h ^`OJQJo(oh PP^P`OJQJo(h   ^ `OJQJo(h ^`OJQJo(oh ^`OJQJo(h | | ^| `OJQJo(h LL^L`OJQJo(oh ^`OJQJo(h ^`OJQJo(h ^`OJQJo(oh ^`OJQJo(h ^`OJQJo(........hhh^h`OJQJo(hH........=bR0{~0BrN0uT2HuYH1rw+qD}KI N$9+Tlj$*I;a}WW8Num1X@ pd   &(5@OSgnrv``` ```6`P`T`n```````````*`D`RUnknown G:Times New Roman5Symbol3& :ArialWSurrealTimes New RomanA& SignsSymbolA& Trebuchet MS=StarSymbol;Wingdings?5 :Courier NewCAhw FH.{,Y0dg 3QH Teresio Bosco YeditelnaMichal Kaplnek Oh+'0 ( D P \ ht|Teresio Boscooere editelnascediedi Normal.dotcMichal Kaplnek14hMicrosoft Word 9.0@b;@J@"ܡ@̢# ՜.+,D՜.+,T hp  Salesinsk stedisko mldee\.H Teresio Bosco Nzev 8@ _PID_HLINKSANf%\\Tajemnik\cliparty\SDB\SDB-1058.GIF  !"#$%&'()*+,-./0123456789:;<=>?@ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ[\]^_`abcdefghijklmnopqrstuvwxyz{|}~    Root Entry F#!Data 11TablecWordDocument1~SummaryInformation( DocumentSummaryInformation8CompObjjObjectPool##  FDokument Microsoft Word MSWordDocWord.Document.89q